Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Nowa awionika T-50

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 15 kwietnia 2017

Kompania Suchoj poinformowała o testach nowej zintegrowanej awioniki dla myśliwca wielozadaniowego 5. generacji T-50. Po raz pierwszy w historii rosyjskiego lotnictwa taki system zaprojektował sam producent samolotu. Ze względu na wysokie koszty robocizny w Moskwie i jej okolicach, menedżerowie koncernu zdecydowali się na otwarcie nowego ośrodka projektowego w Taganrogu, gdzie zatrudniono lokalnych specjalistów, wykształconych na miejscowych uczelniach (na świecie typowym rozwiązaniem jest w takim przypadku outsourcing z wykorzystaniem programistów z Indii i Europy Wschodniej).

Wyświetlacze przeznaczone do samolotu T-50 podczas testowania na stanowisku stacjonarnym / Zdjęcie: Kompania Suchoj

Projektowanie BCWM IMA BK (Integrirowannaja modulnaja awionika bojewych kompleksow) trwa od około 4 lat. W pracach, poza Kompanią Suchoj, bierze udział koncern KRET (Radielektronnyje tiechnołogii), GRPZ (Gosudarstwiennyj riazanskij pribornyj zawod) i RPKB (Ramienskoje priborostroitielnyje konstruktorskije biuro). Modele funkcjonalne zadań realizowanych przez IMA BK opracował GosNIIAS (Gosudarstwiennyj nauczno-issliedowatielskij institut awiacionnych system). Prace są współfinansowane przez Ministerstwo przemysłu i handlu FR.

IMA BK ma zastąpić system zaprojektowany w 2004 na bazie BCWM Bagiet (Bagiet-53-31M seria 1). Awionikę oparto na własnym, nowo zaprojektowanym systemie operacyjnym. Ma to zapewnić niezależność i ochronę przed możliwością ataków z zewnątrz. Oprogramowanie ma obecnie ok. 4 mln linii i w początkowym okresie testowania sprawiało sporo kłopotów ze względu na dużą ilość błędów. Rosjanie twierdzą, że już teraz obserwują duże zainteresowanie nowym systemem za granicą, m.in. w Indiach – stałym partnerze rosyjskiej zbrojeniówki. Rosyjski system operacyjny został wybrany w programie budowy nowego rosyjsko-indyjskiego samolotu (FGFA) nowej generacji zamiast któregoś z systemów amerykańskich (VxWorks i Integrity).

IMA BK integruje sterowanie wszystkimi kluczowymi czujnikami samolotu, w tym radiolokatorem oraz systemami nawigacji i łączności, gdy w poprzedniej wersji awioniki każdy z systemów był sterowany oddzielnym komputerem. Architektura kompleksu jest otwarta, co umożliwia dowolne modyfikacje. Kompleks optymalizuje trasy przelotów, wykrywa najbardziej niebezpieczne zagrożenia, decyduje o najskuteczniejszym użyciu uzbrojenia, autotestuje się i rekonfiguruje w wypadku awarii.

Dane transmitowane są włóknami optycznymi, co dało wzrost prędkość o blisko tysiąc razy w stosunku do przewodów miedzianych, do 10-100 MBit/s. Wielordzeniowy procesor jest szybszy i bardziej niezawodny niż dotychczas stosowane procesory jednordzeniowe (awaryjność spadła 4-krotnie), a przy tym znacznie tańszy w produkcji. Dane potrzebne pilotowi są prezentowane na dwóch wyświetlaczach wielofunkcyjnych o dużych przekątnych. Sama aparatura zajmuje dwa razy mniej miejsca niż Bagiet-53-31M.

Najnowszy prototyp (samolot przedseryjny) wielozadaniowego myśliwca T-50 / Zdjęcie: Kompania Suchoj

Według oficjalnych informacji, prototyp T-50 z IMA BK został oblatany zimą br. To samolot numer 8. Nieoficjalne źródła podają, że kompleks był testowany już wcześniej – na prototypie numer 3 (Pierwsze seryjne T-50 w 2018, 2017-03-23).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.