Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Eutelsat 172B na orbicie

Astronautyka, 05 czerwca 2017

Rakieta nośna Ariane 5 wyniosła na orbitę pierwszego całkowicie elektrycznego satelitę wysokiej mocy, Eutelsat 172B.

Rakieta nośna Ariane 5 z satelitą Eutelsat 172B startuje z kosmodromu Kourou w Gujanie Francuskiej / Zdjęcie: Arianespace

Eutelsat 172B, pierwszy całkowicie elektryczny satelita telekomunikacyjny wysokiej mocy, zbudowany na zamówienie Eutelsat, jednego z czołowych międzynarodowych operatorów satelitarnych, w nocy z piątku na sobotę został pomyślnie wyniesiony na orbitę przez rakietę Ariane 5 z kosmodromu Kourou w Gujanie Francuskiej. Satelita zapewni polepszenie jakości usług telekomunikacyjnych, telewizyjnych i szerokopasmowej transmisji danych w regionie Azji i Pacyfiku (Eutelsat 172B gotowy do lotu, 2017-01-25).

Eutelsat 172B ma moc elektryczną 13 kW, a jego masa startowa wynosi zaledwie 3500 kg. Skonstruowano go na bazie satelity Airbus Eurostar E3000 w najnowszej wersji EOR. Prace Airbusa nad Eurostar były wspierane przez ESA oraz agencje kosmiczne krajów europejskich, zwłaszcza przez francuską CNES w ramach programu PIA (Plan d’Investissements d’Avenir) i brytyjską UK Space Agency.

Do produkcji niektórych elementów satelity wykorzystano warstwowe wytwarzanie addytywne (druk 3D). Jednym z nich jest pojedynczy drukowany uchwyt montażowy, lżejszy o 35% i szybszy w produkcji od skomplikowanego komponentu, który zastępuje.

W pełni elektryczny napęd używany do wstępnego podnoszenia orbity i wszystkich manewrów orbitalnych, z ksenonem wyrzucanym z dużą prędkością wyłącznie z wykorzystaniem energii elektrycznej generowanej przez ogniwa słoneczne, nie wymaga stosowania wielu ton chemicznego środka napędowego, co ogranicza masę satelity nawet o 40%.

Użytkownicy Eutelsat 172B mogą zatem albo znacznie ograniczyć koszty wyniesienia na orbitę, albo zwiększyć moc nadawczą satelity o danej masie. Ponadto Airbus wykorzystuje zjawisko Halla, dzięki czemu transfer na orbitę operacyjną jest znacznie szybszy, niż w przypadku innych elektrycznych technologii napędowych.

Do innowacyjnych rozwiązań należą dwa zrobotyzowane ramiona, które będą ustawiać elektryczne silniki napędowe i sterować kierunkiem ciągu oraz wysokością satelity w różnych fazach misji. Ponadto WALIS (Wide Angle Localisation Integrated System), globalna sieć stacji naziemnych, umożliwi inżynierom Airbusa kontrolowanie manewrów podnoszenia orbity, aż do osiągnięcia przez satelitę orbity geostacjonarnej.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.