Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Dominikana kupuje Super Tucano

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 10 stycznia 2009

9 stycznia Embraer potwierdził, że pod koniec ub.r. sfinalizowano umowę zakupu 8 samolotów szkolno-bojowych EMB-314 Super Tucano przez Dominikanę.

EMB-314 Super Tucano w barwach Wojsk Lotniczych Dominikany / Rysunek: Embraer

Będą one używane przez Fuerza Aérea Dominikana do wykonywania misji porządku publicznego, patrolowania granic kraju oraz zwalczania prób przemytu narkotyków.

EMB-314 przeznaczony jest do działań w niesprzyjających warunkach atmosferycznych, bez względu na porę doby, głównie w konfliktach lokalnych. Dla zwiększenia przeżywalności na polu walki kabina załogi chroniona jest dodatkowym opancerzeniem i ma instalację gaśniczą. Oświetlenie tablicy przyrządów oraz światła pozycyjne i lądowania przystosowane są do lotów z użyciem okularowych wzmacniaczy obrazu (NVG). Samolot ma 5 pylonów (po 2 pod skrzydłami oraz jeden podkadłubowy), na których można podwiesić do 1500 kg wyposażenia i uzbrojenia: bomby, pociski powietrze-powietrze i powietrze-ziemia, zasobniki do obserwacji w podczerwieni (FLIR), wre i rozpoznania, zbiorniki z paliwem, zasobniki z uzbrojeniem strzeleckim, wyrzutnie npr i cele ćwiczebne.

Super Tucano ma m.in. pokładowy system wytwarzania tlenu (OBOGS, OnBoard Oxygen Generating System), fotele wyrzucane Martin Baker Mk 10, układ rejestracji danych z lotu oraz awaryjny nadajnik lokacyjny. Wyposażenie samolotu stanowi awionika glass cockpit, obejmująca elektroniczny wskaźnik położenia przestrzennego (EHSI), elektroniczne przyrządy pokładowe (EADI), GPS,VOR, ILS, DME, radiokompas, radiodalmierz, wysokościomierz radarowy, radar pogodowy, układ monitorujący stan zespołu napędowego i transponder. Sterowanie samolotem odbywa się na zasadzie HOTAS. System uzbrojeniowy-celowniczo zintegrowany jest z szyną danych MIL-Std-1553B. Zespół napędowy stanowi silnik turbinowy Pratt & Whitney Canada PT6A-68/1 o mocy 920 kW (1250 KM) i pięciołopatowe śmigło Hartzell.

Pierwszym nabywcą Super Tucano były Força Aérea Brasileira (FAB, Wojska Lotnicze Brazylii), które zamówiły ich 99, z których dostarczono 63. Samoloty te są od grudnia 2003 wykorzystywane do szkolenia podstawowego (zapoznania się z uzbrojeniem, nauki manewrów bojowych, nawigacji oraz taktyki walki powietrznej), a także zaawansowanego treningu w misjach szturmowych. Do ich zadań należy także ochrona przestrzeni powietrznej i patrolowanie granic Amazonii w ramach systemu SIVAM.

EMB-314 zostały zakupione także przez dwa inne kraje Ameryki Łacińskiej. Fuerza Aérea Colombiana (FAC, Wojska Lotnicze Kolumbii) odebrały ostatni z zamówionych 25 w sierpniu ub.r. (Ostatni Super Tucano dla Kolumbii, 2008-08-13) Z kolei realizacja dostaw 12 egz. przeznaczonych dla Fuerza Aérea de Chile (FACh, Wojska Lotnicze Chile), rozpocznie się w połowie br.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.