Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

F-35 testuje spadochron na Alasce

Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, 28 listopada 2017

W bazie US Air Force Eielson na Alasce rozpoczęto kolejny etap prób spadochronu hamującego przeznaczonego dla wielozadaniowego samolotu bojowego F-35 Lightning II. Biorą w nich udział piloci doświadczalni USAF mjr Jonathan Spades Gilber i mjr Eskil Amdal z Luftforsvaret (królewskich wojsk lotniczych Norwegii).

F-35A (AF-02) na oblodzonej drodze startowej bazy Eielson na Alasce / Zdjęcie: Darin Russell, Lockheed Martin

Spadochron hamujący, umożliwiający skrócenie dobiegu podczas lądowania na oblodzonej drodze startowej, jest jednym z unikatowych elementów wyposażenia norweskich F-35A (Norweskie F-35A bez schronohangarów , 2017-11-10). Zasobnik ze spadochronem jest zabudowany na górnej powierzchni ogonowej części kadłuba, pomiędzy usterzeniem pionowym. Czasza spadochronu wykonana jest z kevlaru, w celu zapewnienia odporności na działanie gorących gazów wylotowych z silnika.

Próby spadochronu hamującego, w który wyposażono jeden ze specjalnie przebudowanych w tym celu przedseryjnych F-35A (AF-02), rozpoczęły się w kwietniu br. i zostały podzielone na 2 etapy. Pierwszy etap, zrealizowany na terenie bazy US Air Force Edwards w Kalifornii, polegał na wykonywaniu lądowań na suchych i mokrych drogach startowych.

W październiku AF-02 został przebazowany do Eielson na Alasce. W pierwszej kolejności Gilber i Amdal będą wykonywać lądowania z użyciem spadochronu hamującego i bez, a następnie kołowania, w celu sprawdzenia manewrowości samolotu na mokrych i/lub oblodzonych drogach startowych. Na początku przyszłego roku piloci mają wykonywać lądowania z użyciem spadochronu. 

Próby mają zakończyć się w 2018. W projekcie bierze także udział Holandia, która ponosi część kosztów prac badawczo-rozwojowych.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.