W bazie US Air Force Eielson na Alasce rozpoczęto kolejny etap prób spadochronu hamującego przeznaczonego dla wielozadaniowego samolotu bojowego F-35 Lightning II. Biorą w nich udział piloci doświadczalni USAF mjr Jonathan Spades Gilber i mjr Eskil Amdal z Luftforsvaret (królewskich wojsk lotniczych Norwegii).
Spadochron hamujący, umożliwiający skrócenie dobiegu podczas lądowania na oblodzonej drodze startowej, jest jednym z unikatowych elementów wyposażenia norweskich F-35A (Norweskie F-35A bez schronohangarów , 2017-11-10). Zasobnik ze spadochronem jest zabudowany na górnej powierzchni ogonowej części kadłuba, pomiędzy usterzeniem pionowym. Czasza spadochronu wykonana jest z kevlaru, w celu zapewnienia odporności na działanie gorących gazów wylotowych z silnika.
Próby spadochronu hamującego, w który wyposażono jeden ze specjalnie przebudowanych w tym celu przedseryjnych F-35A (AF-02), rozpoczęły się w kwietniu br. i zostały podzielone na 2 etapy. Pierwszy etap, zrealizowany na terenie bazy US Air Force Edwards w Kalifornii, polegał na wykonywaniu lądowań na suchych i mokrych drogach startowych.
W październiku AF-02 został przebazowany do Eielson na Alasce. W pierwszej kolejności Gilber i Amdal będą wykonywać lądowania z użyciem spadochronu hamującego i bez, a następnie kołowania, w celu sprawdzenia manewrowości samolotu na mokrych i/lub oblodzonych drogach startowych. Na początku przyszłego roku piloci mają wykonywać lądowania z użyciem spadochronu.
Próby mają zakończyć się w 2018. W projekcie bierze także udział Holandia, która ponosi część kosztów prac badawczo-rozwojowych.