Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zakończyła proces uruchamiania operacyjnego nowej wieży kontroli w Międzynarodowym Porcie Lotniczym im. Jana Pawła II Kraków-Balice.
Nowa wieża jest obecnie najnowocześniejszym i najwyższym tego typu obiektem działającym w Polsce. Jej wysokość wynosi 45,21 m, a sala operacyjna położona jest na wysokości 38,68 m nad poziomem gruntu. Pod względem powierzchni większe jest jedynie centrum kontroli w Warszawie. Budowa wieży zaczęła się we wrześniu 2015 i trwała 17 miesięcy. Wykonawcą inwestycji o wartości 50 mln zł było austriacko-polskie konsorcjum PORR S.A.
Wieża na krakowskim lotnisku to kolejna inwestycja PAŻP, która bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo ruchu lotniczego. To najnowocześniejszy obiekt tego typu w Polsce, gwarantujący dobre warunki pracy dla kontrolerów ruchu lotniczego oraz maksymalny poziom bezpieczeństwa działania systemów niezbędnych do kontroli ruchu lotniczego – powiedział prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Janusz Niedziela.
W nowej wieży kontroli lotniska prowadzona jest służba kontroli zbliżania (APP), kontroli lotniska (TWR) i służba informacji powietrznej (FIS). Nowa wieża jest zlokalizowana w południowo-wschodniej części lotniska u zbiegu dróg kołowania Bravo i Golf, dzięki czemu zapewniony jest z niej widok na praktycznie całą strefę operacyjną lotniska i obydwa kierunki podejścia do lądowania, co stanowi zupełnie nową jakość w porównaniu z dotychczas używaną niższą wieżą, zlokalizowaną na terenie wojskowym, z której widoczność była ograniczona do pasa startowego i jedynie części dróg kołowania. Jej budowa nie tylko poprawiła komfort pracy służb kontroli ruchu lotniczego, ale podwyższyła też poziom bezpieczeństwa na krakowskim lotnisku.
Równolegle z budową nowej wieży, od lutego ub. r. trwały też przygotowania do jej operacyjnego uruchomienia i transferu wszystkich służb ruchu lotniczego do nowego obiektu. Po opracowaniu planu działania i uzyskaniu wszystkich koniecznych zezwoleń, przeprowadzono szkolenie personelu w eksploatacji nowego wyposażenia, a potem jego testy. Jako pierwsza do nowej wieży przeniesiona została kontrola zbliżania, potem służba informacji lotniczej, a na końcu służba kontroli lotniska. Po przenosinach każda ze służb przez około tydzień pracowała w tzw. shadowmode, polegającym na równoległej pracy nowego obiektu z rezerwową obsadą, pozostającą do dyspozycji w starej lokalizacji.
Od 7 lutego b.r. wszystkie służby pracują już wyłącznie w nowej wieży. W obiekcie – wraz ze służbami pomocniczymi – zatrudnionych jest około 150 osób, które pracują w systemie zmianowym po 8 lub 12 h.
Kontrolerzy ruchu lotniczego pracują w nowoczesnych warunkach. Z nowej wieży doskonale widać pole manewrowe z płytą postojową samolotów, co sprawia, że kontrolerzy mają zdecydowanie lepszy wgląd w ruch samolotów. Dzięki tej inwestycji będzie jeszcze bezpieczniej na krakowskim lotnisku – powiedział Radosław Włoszek, prezes Zarządu MPL im. Jana Pawła II Kraków-Balice.
Obecnie prowadzone są analizy mające określić dalszy los poprzedniej wieży. Według jednej z koncepcji mogłaby być ona zachowana jako obiekt rezerwowy, wyposażony w podstawowe systemy pozwalające na bezpieczne funkcjonowanie lotniska.
W grudniu 2018 PAŻP planuje uruchomienie operacyjne nowej wieży lotnisku w Pyrzowicach – wtedy katowicka wieża będzie miała najwyżej położoną salę operacyjną w Polsce na wysokości blisko 41 m – natomiast w przyszłym roku w Balicach planowane jest uruchomienie systemu GBAS (Ground Based Augmentation System), który ma działać równolegle z ILS (GBAS w Balicach?, 2016-12-19).