Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Lotnicy z PWr ruszają na podbój USA

Lotnictwo cywilne, 12 marca 2018

Dragonfly i Red Bomber – to najnowsze samoloty bezzałogowe przygotowane przez Akademicki Klub Lotniczy Politechniki Wrocławskiej. Studenci szykują się, by w kwietniu po raz kolejny spróbować podbić swoimi konstrukcjami USA.

Dragonfly i Red Bomber (na pierwszym planie) – to najnowsze samoloty bezzałogowe skonstruowane przez Akademicki Klub Lotniczy PWr. / Zdjęcie: AKL PWr.

W tym roku członkowie grupy JetStream, która działa w ramach AKL, zdecydowali się wystartować w SAE Aero Design West 2018 (oprócz tej edycji organizowane są także – w innych terminach – zawody SAE Aero Design East i Brasil). W rywalizacji udział zapowiedziało 75 drużyn z całego świata, a zawody rozpoczną się już 6 kwietnia na lotnisku Van Nuys koło Los Angeles.

Turniej SAE Aero Design są organizowane od 30 lat. Zadaniem uczestników jest samodzielne skonstruowanie bezzałogowych samolotów spełniających wyśrubowane normy regulaminowe. Mają one unieść jak największy ciężar, a jednocześnie same mieć jak najmniejszą masę. Walka o zwycięstwo będzie się toczyć w trzech klasach: Regular, Advanced i Micro, a nasi studenci będą rywalizować w kategoriach Micro i Advanced.

Zbudowany przez nich samolot o nazwie Red Bomber wystartuje w klasie Micro, w której liczy się relacja masy ładunku użytecznego do masy własnej samolotu. Model waży zaledwie 423 g, ale może unieść nawet 1,3 kg. Samolot ma teleskopowy kadłub i pięciosegmentowe skrzydła, pod którymi zamontowane zostały cztery rurki PCV, stanowiące ładunek. Co ważne taka konstruckja pozwala na złożenie samolotu i przygotowanie go do lotu w zaledwie 1,5 min. Po rozłożeniu samolot mieści się w wymaganym przez regulamin pudełku o wymiarach 31x35x9 cm – wyjaśnia Michał Wojnar, kierownik projektu z grupy JetStream.

Drugi przygotowany przez studentów PWr. samolot otrzymał nazwę Dragonfly i wystartuje w klasie Advanced. Ma on masę 8 kg i rozpiętość 4 m. Na zawodach będzie musiała unieść ładunek o masie 15 kg, a następnie zrzucić go do wyznaczonego celu. To największa tego typu konstrukcja zbudowana przez nasz zespół w całej historii startów. Samolot został wykonany z drewna i materiałów kompozytowych, co gwarantuje dużą wytrzymałość przy zmniejszonej masie. Skrzydła montowane są z boku, a to pozwala m.in. na bezproblemowy dostęp do podzespołów zamontowanych w kadłubie – podkreślił Michał Wojnar.

Samolot wyposażony został w dwie ładownie – jedną w górnej części kadłuba, przeznaczoną na ładunek statyczny, oraz dolną, w której znajdzie się zrzucany ładunek dynamiczny. Przy jego budowie studenci korzystali m.in. z techniki wycinania laserowego oraz druku 3D.

Naszym głównym celem przy budowie tej konstrukcji było zmniejszenie prędkości minimalnej, co mocno wpływa na bezpieczeństwo podczas lądowania i wykonywania zrzutu. Testy wykazały, że z wysokości ok. 30 m jesteśmy w stanie zrzucić ładunek z dokładnością do 4-5 m – dodał Michał Wojnar.

Dodatkowym wymogiem w całej rywalizacji jest przygotowania raportu technicznego, w którym muszą się znaleźć m.in. dokładne sprawozdania z budowy samolotów oraz pełna charakterystyka wszystkich elementów związanych z zarządzaniem projektem. 

Nad samolotami przez jedenaście miesięcy pracowała grupa 25 osób. Wszystkie przeprowadzane przez nasz zespół testy zakończyły się pomyślnie, dlatego do Stanów Zjednoczonych jedziemy z nadzieją na naprawdę dobre wyniki – zaznaczył Michał Junik, prezes Akademickiego Klubu Sportowego PWr.

Zespół JetStream startuje w SAE Aero Design od 10 lat, wspierany przez uczelnię i sponsorów, a od 2012 także przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Z każdej z edycji wrocławscy studenci wracali z miejscami w pierwszej piątce. W 2014 zwyciężyli w kategorii Micro, a w 2016 zajęli drugie miejsce w klasie Advanced. Łącznie klub ma już w swoim dorobku 14 medali (Spektakularny sukces polskich studentów, 2016-04-25).

Na podstawie informacji AKL PWr.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2018 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.