Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Początek Wisły za 16,6 mld zł

Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 28 marca 2018

Dziś na terenie spółki PIT-Radwar w Warszawie podpisano umowę o zakupie 2 baterii obrony powietrznej średniego zasięgu Patriot z systemem zarządzania walką IBCS. Jego wartość to 4,75 mld USD, przy bardzo małym offsecie.

Minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak oraz ambasador USA w Polsce Paul W. Jones zaraz po podpisaniu umowy

Faza pierwsza programu Wisła dotyczy zakupu dwóch baterii systemu obrony powietrznej średniego zasięgu Patriot w konfiguracji 3+ z systemem IBCS. Na mocy podpisanej umowy Polska otrzyma: 4 radary AN/MPQ-65, 4 stanowiska kierowania walką ECS (Engagement Control Station), 16 wyrzutni M903, 208 pocisków rakietowych PAC-3MSE, 6 stanowisk kierowania i dowodzenia EOC (Engagement Operation Center) oraz 12 radiolinii IBCS (IFCN Relay - Integrated Fire Control Network Relay).

Umowa przewiduje dostarczenie stronie polskiej także elementów wyposażenia technicznego, logistycznego i szkoleniowego. Dodatkowo, od polskiego przemysłu obronnego planuje się pozyskanie pojazdów Jelcz, Mobilnych Węzłów Łączności, pojazdów do transportu rakiet, kabiny kierowania i dowodzenia F-OPS, C-OPS, E-OPS. Zakłada się, że bateria systemu w polskiej konfiguracji będzie obsługiwana przez ok. 200 żołnierzy.

Dostawa obu baterii systemu IBCS/Patriot ma nastąpić do końca 2022. Osiągnięcie wstępnej zdolności operacyjnej (Initial Operational Capability – IOC) zapowiedziano na przełom 2023-2024. Obecnie trwa szkolenie językowe i techniczne w krajowych ośrodkach szkolenia. Od 2020 planowane jest kierowanie personelu na kursy i szkolenia w USA, w tym specjalistyczne szkolenia językowe.

Zakłada się, że całkowity koszt I fazy programu Wisła wyniesie ok 4,75 mld USD (16,6 mld zł). W ramach tej wartości zawarte zostanie 10 umów: 5 umów z rządem USA (umowa główna dostawy, dwie umowy szkoleniowe, umowa na sprzęt kryptograficzny oraz umowa na elementy systemu Link-16) oraz 5 umów krajowych (umowa na pojazdy Jelcza, Mobilne Węzły Łączności, pojazdy do transportu rakiet, kabiny F-OPS, C-OPS, E-OPS). Harmonogram płatności jest rozłożony na lata 2018-2022 (w sposób nierównomierny). Pierwsza płatność, tzw. Initial Deposit, nastąpi niezwłocznie po podpisaniu umowy.

23 marca podpisano umowy offsetowe do programu Wisła (Offset na Wisłę podpisany, 2018-03-23) . Transfer technologii wyceniono na ok. 950 mln zł. Beneficjentami offsetu mają zostać: Polska Grupa Zbrojeniowa, Wojskowe Zakłady Uzbrojenia w Grudziądzu, Wojskowe Zakłady Elektroniczne w Zielonce, Wojskowe Zakłady Łączności w Zegrzu, PIT-Radwar w Warszawie, Huta Stalowa Wola, Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 w Łodzi, Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 w Bydgoszczy, MESKO i Centrum Techniki Morskiej.

II faza programu Wisła obejmuje pozyskanie pozostałych 6 baterii Patriot z systemem IBCS, a także radarem dookólnym (AESA) z modułami nadawczo-odbiorczymi na bazie azotku galu (GaN) i niskokosztowymi pociskami rakietowymi SkyCeptor. Ponadto, planowane jest pozyskanie z polskiego przemysłu obronnego radarów wczesnego wykrywania P-18PL i radarów pasywnych PET/PCL. Rozpoczęcie rozmów dotyczących drugiej fazy programu Wisła ma nastąpić niezwłocznie. Pierwsze polsko-amerykańskie spotkanie planowane jest na 16 kwietnia.

Przy okazji podpisania umowy w PIT-Radwar zaprezentowano pasywny radar PET/PCL, a także rozwijany radar wstępnego wskazywania celów P-18PL. Tego ostatniego nie można było jednak fotografować / Zdjęcia: Michał Likowski

Ograniczenie wartości kontraktu wynika przede wszystkim ze zmniejszenia do minimum wartości offsetu i szeroko pojętej współpracy przemysłowej. Według informacji przedstawicieli MON w sumie 4,75 mld USD (16,6 mld zł) mieści się wyceniony na ok. 700 mln zł bezpośredni udział polskiego przemysłu oraz niemal 1 mld zł na offset. Niestety, dużą część tej ostatniej kwoty stanowią standardowe, w przypadku takich transakcji, zlecenia szkolenia polskiego personelu lub dostawy sprzętu obsługowego. Wartość klasycznych umów kompensacyjnych jest mniejsza. Wiele wskazuje na to, że transfer technologii skoncentruje się na szkoleniach w zakresie zarządzania skomplikowanymi projektami oraz pewnymi rozwiązaniami związanymi z nowoczesnymi technologiami rakietowymi.

Biorąc nawet pod uwagę wartość obu przedsięwzięć (udziału polskiego przemysłu i offsetu), otrzymujemy ok. 11% wartości całego kontraktu, podczas gdy poprzednie kierownictwo resortu obrony zapewniało wielokrotnie, że będzie to nie mniej niż 40%, a 50% w odniesieniu do kwoty całego porozumienia na dostawy 8 baterii… Nie ujawniono, ile z wynegocjowanej kwoty zostanie przeznaczone na poszczególne umowy, co jest istotne szczególnie w odniesieniu do np. kosztów zakupu systemu IBCS oraz rozwoju dookólnej stacji radiolokacyjnej.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.