Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

F-16 – loty tylko powyżej 2 km

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 26 lutego 2009

17 stycznia samolot F-16D w czasie lotu treningowego wykonał niekontrolowany manewr z przeciążeniem g-4,7, tracąc 2 km wysokości. Nie wiadomo co było przyczyną incydentu.

Samolot wielozadaniowy F-16D Block 52 nr 4079 wystartował do lotu treningowego z dwoma pilotami na pokładzie z lotniska 31. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Poznaniu. Pilot miał ok. 250 nalotu na tym typie samolotu, drugi pilot ok. 100 h. Na wysokości ok. 10 km załoga straciła panowanie nad samolotem, który wykonał nieplanowane manewry z przeciążeniem do -g4,7 (ujemne przeciążenie jest szczególnie groźne dla samolotu i pilotów), w tym dwie niekontrolowane beczki. Samolot przestał opadać na wysokości ok. 8 km, wytracając prędkość do około zera. Wówczas pilot odzyskał kontrolę nad samolotem i powrócił na lotnisko bazowe.

Dowództwo Sił Powietrznych nie zdecydowało się na zawieszenie lotów samolotów F-16 (następnego dnia samoloty tego typu miały wykonywać loty patrolowe w związku z krakowskim szczytem NATO). Według rzecznika DSP, mjr. Marcina Rogusa, cytowanego przez Rzeczpospolitą, takie zachowanie samolotu przewiduje instrukcja użytkowania w locie wydana przez producenta. Jest to zatem prawdopodobnie jedyny samolot na świecie, który może utracić 2 km wysokości w sposób niekontrolowany, zgodnie z instrukcją. Instrukcja nie zabrania jednak lotów poniżej tej wysokości, co oznacza dopuszczenie w takiej sytuacji do rozbicia samolotu...

Polska zakupiła samoloty F-16C/D Block 50/52 bez dostępu do kodów źródłowych oprogramowania. Oznacza to, że jeśli błąd software'u był przyczyną zdarzenia, nie jest możliwe siłami polskich specjalistów określenie jego przyczyny i jej wyeliminowanie.

Kilka miesięcy temu Izrael zawiesił loty samolotów F-16 z powodu dostawania się do kabiny śladowych ilości formaldehydu, co mogło potencjalnie zagrozić zdrowiu pilotów, a w żaden sposób nie zagrażało bezpieczeństwu latania. Loty większości z nich wznowiono dopiero po ponad miesiącu, po przeprowadzeniu szczegółowych badań (Większość F-16I wraca do służby). Nie wiadomo, czy inne państwa posiadające F-16 Block 52, na którym bazuje F-16I, w tym Polska, przeprowadziły podobne badania jak Izraelczycy.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.