Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Nowy, lotniczy diesel

Lotnictwo cywilne, 25 marca 2009

Włoska Tecnam, producent lekkich samolotów sportowo-turystycznych, w czasie przyszłotygodniowych targów lotniczych Aero Friedrichshafen, przedstawi po raz pierwszy brytyjski silnik diesla, Gemini100, zabudowany w samolocie tej wytwórni - P92.

Gemini100 to konstrukcja bardzo zwarta. Mimo, że jest to zwykły diesel, producentowi udało się osiągnąć podobne parametry, co analogiczne silniki benzynowe. Przedstawiciele Powerplant Development obiecują, że okres międzynaprawczy będzie wynosił 2 tys. h., a więc również będzie porównywalny z najlepszymi jednostkami klasycznymi / Zdjęcie: Powerplant Development

Nie byłoby w tym nic wyjątkowego, gdyby nie fakt, że konstrukcja, rozwinięta w stosunkowo małym przedsiębiorstwie, Powerplant Development, jest dwusuwowym dieslem z przeciwbieżnymi tłokami (na jeden cylinder przypadają 2 tłoki). Dzięki tak skondensowanej konstrukcji, z jednostki o pojemności 1,6 l udało się uzyskać 100 KM i to bez jakiejkolwiek sprężarki (przy zastosowaniu prostego urządzenia tego typu, moc wzrośnie do 130 KM). Wszystko przy masie 70 kg.

To niewiele więcej niż najbardziej w klasie lekkich samolotów tłokowych rozpowszechniony, klasyczny Rotax 912, który ma masę 60 kg, przy mocy - w zależności od odmiany - 80 lub 100KM. Tyle, że wartości te osiągane są przy 5000-5500 obr/min, gdy w Gemini moc maksymalna występuje przy o połowę mniejszej prędkości obrotowej.

Silnik Powerplant Development ma szerokość jedynie 57 i długość 55 cm. Na rysunkach widoczny jest nietypowy układ 3 rzędowych cylindrów, w których poruszają się przeciwbieżnie po dwa tłoki / Rysunek: Powerplant Development

Mniejsze jest również zużycie paliwa. W Rotaxie wynosi ono średnio 15 l benzyny na h lotu. W konstrukcji brytyjskiej - o 25% mniej, a co więcej, napędza go nafta lotnicza, tańsza i od benzyny, i od oleju napędowego.

Równie niezwykły jest producent, joint-venture Weslake Air Services, przedsiębiorstwa specjalizującego się w projektowaniu silników samochodów Formuły 1 oraz Jade Air, małego zakładu, prowadzącego remonty i przebudowy silników lotniczych. Powerplant Development pracuje intensywnie nad Gemini100 od końca 2006. Rok później demonstrator silnika został wystawiony na widok publiczny. Dopiero jednak teraz producent płatowców zdecydował się na przedstawienie go w swojej konstrukcji, rozpoczynając jednocześnie kampanię reklamy P92 z nową jednostką napędową.

Byłby to kolejny diesel lotnictwa ogólnego. Większe silniki tego typu, wywodzące się z samochodowych turbodiesli, montuje w swoich samolotach austriacki Diamond (zobacz np.: Diamond DA42 NG został certyfikowany!).

Tecnam umieści Gemini100, w roli makiety, w swoim lekkim P92. Do tej pory nie ujawniono, kiedy Włosi zamierzają rozpocząć próby w locie / Zdjęcie: Tecnam Australia


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.