Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Kontrakt na KC-390 podpisany!

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 14 kwietnia 2009

Przedstawiciele Embraera i brazylijskich wojsk lotniczych podpisali dzisiaj umowę o rozwoju samolotów transportowych KC-390 (do niedawna oznaczano je jako C-390). Pierwsze maszyny trafią do odbiorcy w 2015.

Współpraca między brazylijskimi siłami zbrojnymi a Embraerem układała się dotąd doskonale. Jej owocem były udane konstrukcje, chociażby święcącego obecnie triumfy eksportowe szkolno-bojowego Super Tucano. W przypadku średniego, transportowego KC-390 finansowe powodzenie projektu zależeć będzie jednak przede wszystkim od ewentualnych zamówień zewnętrznych. Brazylijskie zapotrzebowanie, oceniane minimalnie na 30, a maksymalnie na 60-90 egz., może być niewystarczające na pokrycie kosztów prac B+R. Władze Embraera szacują światowe zapotrzebowanie na samoloty tego typu na prawie 700 egz. w ciągu najbliższych 10 lat. O ile trudno przypuszczać, by Brazylijczykom udało się usunąć z tego rynku wszystkich konkurentów, realnym jest sprzedaż maszyn do krajów Ameryki Łacińskiej, jak stało się w przypadku Super Tucano / Rysunek: Embraer

Uroczystość, z udziałem ministra obrony oraz dowódców wojsk lotniczych i marynarki wojennej, miała miejsce na targach Latin America Aero and Defence. Dokładnie 2 lata po tym, jak przedstawiciele Embraera zapowiedzieli - również na LAAD - rozpoczęcie prac nad nową konstrukcją.

Umowa precyzuje wymagania taktyczno-techniczne przyszłego użytkownika i dotyczy ogólnych warunków finansowania oraz terminarz prac badawczo-rozwojowych. Wiadomo np., że wojska lotnicze żądają, by KC-390 spełniał również rolę tankowca powietrznego. Pierwsze dostawy mają zostać zrealizowane w 2015.

Nie ujawniono natomiast wartości kontraktu, ale liczby zamówionych samolotów (co nie musiało być jednak przedmiotem umowy). Wcześniejsze doniesienia brazylijskich mediów mówiły o 22-30 maszynach. Pojawiły się również informacje o możliwości zakupu KC-390 przez wojska lądowe i lotnictwo marynarki wojennej, choć ostatecznie danych tych nie potwierdzono.

KC-390 ma być stosunkowo tanią - bo opartą o wiele podzespołów regionalnych odrzutowców rodziny E-Jet - alternatywą dla starszych wersji C-130. Szacowana cena nowego samolotu o maksymalnej ładowności 19 t to ok. 50 mln USD, o 30-50% mniej od najnowszych modeli amerykańskich Herkulesów (o nieco większej ładowności).

Pierwotnie zainteresowanie konstrukcją wyraziło wojsko oraz poczta brazylijska, która planuje zakupić nawet 20-25 samolotów dla przewozów towarowych.

Przyszłość konstrukcji nie była jednak pewna, aż do wiosny ubiegłego roku. W marcu 2008 rząd przeznaczył 30 mln USD na wsparcie wstępnych prac konstrukcyjnych, a w maju parlament zarezerwował równowartość 470 mln USD na finansowanie prac badawczo-rozwojowych.

W tym okresie producent przeprowadził istotne zmiany projektu, odchodząc od prostego kopiowania części rozwiązań z samolotów komunikacyjnych. Najbardziej widoczną zmianą było zastosowanie nowego ustrzeżenia w układzie T (zobacz: Trwają prace nad C-390). Ostatnio chęć wzięcia udziału w programie rozwoju samolotu wyraziła również Kolumbia (zobacz: Kolumbia chce współpracować przy C-390).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra