Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Holendrzy wstrzymali decyzje o zakupie F-35

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 24 kwietnia 2009

Holenderski parlament odrzucił wniosek rządu o zgodę na zakup 2 prototypów F-35 w 2009. Decyzja w tej sprawie będzie podjęta w przyszłym roku, a rozstrzygnięcie kwestii wyboru następców F-16, dopiero w 2012.

Amerykanie, tworząc system współfinansowania i udziału w rozwoju F-35, zapewniali sobie pewność wyboru ich konstrukcji w krajach partnerskich. O ile wśród najbliższych sojuszników ciągle mogą na to liczyć, opóźnienia programu oraz wzrost jego kosztów, spowodowały, że transakcja napotyka na spore trudności w kilku krajach. W Holandii i Norwegii Lockheed Martinowi bardzo silnie sprzeciwia się szwedzki Saab, dla którego sukces w transakcjach eksportowych Gripena NG jest kwestią przetrwania / Zdjęcie: USAF

Jeszcze rok temu zakładano, że wybór następcy holenderskich F-16AM/BM zostanie zrealizowany w 2010. Pierwsze egz. testowe, niezbędne do przeprowadzenia holenderskiej części prób nowej konstrukcji, miały zostać zakupione w bieżącym roku.

Transakcja spotyka się jednak ze sporym oporem nie tylko opozycji, ale również partii koalicyjnych, głównie ze względu na opóźnienia programu JSF, wzrost ceny samolotów - przy niepewności, co do ostatecznych kosztów zakupu - czy braku danych o wielkości emitowanego hałasu (zobacz także: Holendrzy wahają się z decyzją). Duże znaczenie ma fakt silnego lobowania za szwedzkim Gripenem NG, traktowanym jako rozwiązaniem alternatywnym, w przypadku niepowodzenia programu JSF (zobacz: Walka o następcę holenderskich F-16).

Z tego powodu od kilku tygodni toczyły się intensywne negocjacje wewnątrz koalicyjne, w sprawie ustalenia consensusu, odnośnie JSF. Media donosiły, że w zamian za zgodę na przesunięcie decyzji o zakupie nowych samolotów na 2011-2012 - a więc przez kolejny rząd - mniejsze partie obecnego gabinetu zgodzą się na zakup jednego lub dwóch egz. testowych, co ma umożliwić rozpoczęcie szkolenia na F-35 w USA przez Holenderskich pilotów w 2011. Okazało się jednak, że porozumienie nie zostało osiągnięte.

W środę i czwarte w niższej izbie parlamentu toczyła się wielogodzinna dyskusja na temat programu JSF. Ministrowie obrony nie udało się przekonać koalicjantów do wydania zgody na zakup egz. testowych.

Ostatecznie wczoraj w nocy zdecydowano, że w tym roku nie zostaną sfinalizowane żadne negocjacje. Rząd otrzymał tylko zgodę na prowadzenie z Lockheed Martinem rozmów, w sprawie szczegółów ewentualnego kontraktu. Parlamentarzyści liczą, że pozwoli to uzyskać bardziej szczegółowe dane na temat F-35. Co więcej, rząd będzie mógł wydać prawie 114 mln Euro na zakup pierwszego samolotu, po to, by producent mógł rozpocząć jego budowę.

Mimo tego ewentualna decyzja w sprawie zakupu samolotów prototypowych zostanie podjęta w przyszłym roku. Jeżeli będzie negatywna, holenderski F-35 zostanie zwrócony Lockheed Martinowi. Strata na takim rozwiązaniu może wynieść ok. 20 mln Euro.

Ostateczna decyzja w sprawie wyboru następców F-16 zostanie podjęta dopiero w 2012.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra