Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Piper Aircraft dla sułtana

Lotnictwo cywilne, Strategia i polityka, 04 maja 2009

Od 1 maja amerykański Piper Aircraft ma nowego właściciela. Niemal wszystkie akcje posiada Imprimis, prywatno-publiczna spółka z Brunei. Nowy właściciel zapowiada zachowanie dotychczasowej produkcji i rozwój sprzedaży w Azji.

Spółka Piper Aircraft została wybrana przez Imprimis, z powodu dużego portfela zamówień, ogromnej tradycji i ugruntowanej pozycji na rynku. Tylko na rozwijanego obecnie PiperJeta (na zdjęciu) zebrano do tej pory 204 potwierdzone zamówienia. Do innych modeli, cieszących się dużym powodzeniem, należą także samoloty rodziny PA-46: Meridian, Matrix i Mirage. Ten pierwszy jest jedynym w ofercie luksusowym samolotem z silnikiem turbośmigłowym. W ubiegłym roku wyprodukowano ok. 50 maszyn tego typu / Zdjęcie: Piper Aircraft

Piper, jeden z najbardziej znanych producentów samolotów lotnictwa ogólnego, przez kilka ostatnich lat należał do funduszu inwestycyjnego American Capital Ltd., który posiadał 94% akcji przedsiębiorstwa.

1 maja fundusz sprzedał wszystkie swoje udziały podobnemu przedsiębiorstwu, Imprimis. To prywatna spółka z Brunei, posiadająca swoje biura również w Bangkoku i Singapurze. Ostatnio utworzyła ona joint-venture z ministerstwem finansów, tworząc Imprimis Strategic Investment Corporation (NBD) Sdn Bhd, spółkę, zobowiązaną do lokowania nadwyżek finansowych sułtanatu za granicą.

Brunei, 10-krotnie mniejsze od powierzchni Warszawy i zamieszkiwane przez 385 tys. osób, jest jednym z najbogatszych państw świata, dzięki wpływom z eksportu ropy naftowej i gazu ziemnego, przynoszące połowę PKB.

Nowy właściciel zapewnił o zachowaniu dotychczasowego profilu produkcji - zakłady budują obecnie 8 modeli samolotów tłokowych i jeden turbośmigłowy - łącznie z rozwojem PiperJeta, pierwszego w historii przedsiębiorstwa samolotu odrzutowego, którego dostawy mają rozpocząć się w 2011 (zobacz: Oblot PiperJeta).

Jest to o tyle istotne, że zakłady przeżywają obecnie poważny kryzys, będący pokłosiem załamania gospodarczego i sprzedaży samolotów tłokowych. Jeszcze w latach 2007-2008 Piper produkował ok. 200-220 samolotów rocznie, obecnie liczby te spadną prawdopodobnie o połowę. Z 950 pracowników zwolniono już 300, a pozostali zmuszeni zostali do długotrwałych przestojów.

Przedstawiciele Imprimis zapewniają, że doprowadzą do zwiększenia sprzedaży samolotów amerykańskiego producenta w krajach azjatyckich. Liczą także na szybki wzrost sprzedaży w USA, po wygaśnięciu obecnego kryzysu.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.