Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Kolejne Jaki-130 na Białorusi

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 09 maja 2019

Zakończyła się dostawa kolejnej partii, czterech samolotów szkolno-bojowych Jak-130 dla wojsk lotniczych Białorusi. Wszystkie trafiły do 116. Gwardyjskiej szturmowej bazy lotniczej w Lidzie. 11 maja 2019 ma się tam odbyć oficjalna uroczystość przekazania samolotów jednostce.

Dostawy samolotów szkolno-bojowych Jak-130 dla Białorusi są realizowane na podstawie umowy Ministerstwa Obrony z naukowo-produkcyjną korporacją Irkut z 2012 (Białoruś kupuje Jaki-130, 2012-12-18). Pierwsze 4 samoloty Białoruś odebrała w 2015 (Dostawy Jaków-130 na Białoruś, 2015-04-19), poczynając od kwietnia tego roku. Kolejne 4 Jaki-130 trafiły tam w 2016 (ostatni w listopadzie). Obecnie w Lidzie stacjonuje 12 samolotów tego typu.

Dostarczane przez naukowo-produkcyjną korporację Irkut samoloty Jak-130 trafiają do 116. Gwardyjskiej szturmowej bazy lotniczej w Lidzie / Zdjęcie: newgrodno.by

Po odebraniu pierwszych ośmiu samolotów Jak-130 Białoruś analizowała ich przydatność. Dopiero po pozytywnej ocenie władze białoruskie zdecydowały na skorzystanie z opcji zakupu kolejnych czterech samolotów. Jaki-130 są stosunkowo tanie i potencjalnie efektywne bojowo (mogą przenosić do 3 t uzbrojenia na 9 węzłach podwieszeń, Su-25 – do 4 t). Zastępują więc stopniowo starzejąca się flotę samolotów myśliwskich i szturmowych WWS Republiki Białoruś, pamiętających jeszcze czasy ZSRS.

Do tej pory białoruskie Jaki-130 co najmniej dwa razy uległy awariom. Pierwszy raz zdarzyło się to 16 września 2017, a drugi 12 kwietnia 2018. W obu przypadkach wydarzenia miały miejsce w rejonie Borisoglebska, a powodem problemów były zespoły napędowe.

Do 2015 silniki napędzające Jaki-130 – AI-222-25 były produkowane we współpracy rosyjsko-ukraińskiej (50:50 z Motor Sicz i Iwczenko Progress). Po wprowadzeniu przez Ukrainę embarga NPCG Salut opanował samodzielne wytwarzanie wszystkich ich komponentów (Silniki do Jaków-130 bez części ukraińskich, 2015-04-20). Silniki są teraz jednak droższe i – według niektórych ocen – bardziej awaryjne niż wcześniej produkowane.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.