Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

7 producentów z ChRL w dwudziestce Top 100

Publikacje, Przemysł zbrojeniowy, 22 lipca 2019

Po raz pierwszy w historii tygodnik Defense News w zestawieniu największych dostawców uzbrojenia i sprzętu wojskowego Top 100 uwzględnił największych producentów z ChRL. Chińczycy, ujawniając trudne dotąd do zdobycia dane, weszli od razu do ścisłej czołówki klasyfikacji za 2018. W pierwszej dwudziestce uplasowało się aż 7 chińskich koncernów. Tyle samo, ile amerykańskich!

W klasyfikacji Top 100, jak w poprzednich latach, zwyciężył Lockheed Martin ze sprzedażą wojskową równą 50,5 mld USD – o 5% większą niż w 2017. Na drugie (z piątego) miejsce awansował Boeing, którego sprzedaż wojskowa w ciągu roku wzrosła aż o 66% – z 20,6 do 30,05 mld USD. Trzecie miejsce zajął Northrop Grumman (25,3 mld USD), a czwarte Raytheon (25,2 mld USD), który spadł o dwie pozycje. Na piątym miejscu znalazł się pierwszy z chińskich debiutantów – Aviation Industry Corporation of China (AVIC) ze sprzedażą wojskową równą 24,9 mld USD.

Warto zauważyć, że sprzedaż całkowita AVIC w 2018 wyniosła aż 66,4 mld USD, zaledwie o 0,1 mld USD mniej niż amerykański gigant – UTC (łączący się właśnie z Raytheonem). Wśród przedsiębiorstw sklasyfikowanych w pierwszej dwudziestce największą sprzedaż całkowitą zanotował Boeing (101,1 mld USD) przed Airbusem (75,2 mld USD) i China North Industries Group Corporation (NORINCO, 68,1 mld USD, w tym 14,8 mld USD sprzedaży wojskowej).

Pozostałe chińskie przedsiębiorstwa, które znalazły się w pierwszej dwudziestce Top 100 to China Aerospace Science and Industry Corporation (CASIC, 12,1 mld USD sprzedaży wojskowej), China South Industries Group (CSG, 12,0 mld USD), China Electronics Technology Group (CECT, 10,3 mld USD), China Shipbuilding Industry Corporation (CSIC, 9,8 mld USD) i China Aerospace Science and Technology Corporation (CASC, 8,1 mld USD).

Jak co roku, na liście Top 100 nie pojawiło się żadne polskie przedsiębiorstwo zbrojeniowe. Choć dwaj ostatni sklasyfikowani producenci zanotowali przychody poniżej 100 mln USD, a więc znacznie mniej niż wynosił w 2018 skonsolidowany wynik PGZ czy nawet HSW. Trudno wytłumaczyć tę niechęć do bezpłatnej promocji, nawet jeśli pamiętać o tym, że polskie przedsiębiorstwa zbrojeniowe to raczej montownie niż samodzielni producenci (udział własny w wartości produktów rzadko przekracza kilkanaście procent, Zmiany w Top 100 Defense News, 2018-08-18).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.