Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Oblot seryjnego Jaka-130

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 27 maja 2009

Przedstawiciele NPK Irkut poinformowali, że 19 maja odbył się oblot pierwszego z 12 zamówionych, seryjnych samolotów szkolenia zaawansowanego Jak-130.

Pierwszy lot trwał 32 minuty. Za sterami samolotu zasiedli pilot testowy Roman Taskajew i Siergiej Kara. Próba przebiegła bez zakłóceń - sprawdzano podstawowe parametry lotu oraz manewr startu i lądowania. Samolot zostanie przekazany odbiorcy - wojskom lotniczym Rosji - po serii testów zdawczo-odbiorczych, na lotnisku fabrycznym wytwórni Sokoł w Niżnym Nowgorodzie, która produkuje samoloty wspólnie z fabryką w Irkucku.

Ewentualna dostawa pierwszego Jaka-130 otwiera drogę do wymiany samolotów szkolenia zaawansowanego w Rosji. Do tej pory Wojenno-wozdusznyje siły wykorzystują przestarzałe, czeskie L-29 i L-39, wywodzące się konstrukcyjnie odpowiednio z lat 1950. i 1960.

Obecnie rosyjskie wojska lotnicze zamierzają pozyskać ok. 150 samolotów tego typu do końca 2020. Kolejne 16 Jaków-130 w 2006 zamówiła Algieria, jako pierwszy i dotąd jedyny klient zagraniczny (zobacz: Samoloty szkolne a sprawa polska).

Jak-130 to efekt rosyjsko-włoskiej współpracy. Po rezygnacji ze wspólnego przedsięwzięcia, Rosjanie kontynuowali prace nad Jakiem-130, natomiast Włosi zwesternizowali i przebudowali konstrukcję, tworząc M-346, który teraz przebojem wchodzi na międzynarodowe rynki (zobacz: M-346 dla ZEA).

Rosyjska wersja, mimo zabudowy wyświetlaczy ciekłokrystalicznych i nowoczesnej awioniki, jest mniej zaawansowana technologicznie. Dwa silniki Klimow RD-35M o ciągu 21,5 kN zapewniają prędkość maksymalną 1040 km/h (dla M-346 jest to naddźwiękowe 1250 km/h). Nie ma na także na razie planów stworzenia wersji bojowej - program cierpi na niedofinansowanie.

Jeden z egz. przedseryjnych, oblatany w 2004. Maszyny seryjne różnią się nieznacznie od tego modelu, m.in. nieco bardziej zaokrąglonym nosem / Zdjęcie: OKB im. A.S. Jakowlewa


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.