Samolot transportowy BelugaXL, stanowiący integralną część systemu przemysłowego Airbusa, wykonał 9 stycznia pierwsze zadanie przewozowe. Zapewni to Airbusowi wzrost zdolności transportowych o 30%, umożliwiając dalsze zwiększanie tempa produkcji samolotów pasażerskich. Łącznie koncern z Tuluzy dysponować będzie 6 BelugamiXL. Kolejne wejdą do użytku w latach 2020-2023.
Projekt BelugaXL ruszył w listopadzie 2014. Pięć lat później Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) wydała Certyfikat Typu, umożliwiający formalne rozpoczęcie eksploatacji samolotu. Wydarzenie to poprzedziły intensywne próby, podczas których BelugaXL wykonała ponad 200 lotów, trwających ponad 700 godzin.
Samolot ma 63 m długości i 8 m wysokości. W jego wnętrzu można przewozić dwa skrzydła Airbusa A350, podczas gdy BelugaST mieści tylko jedno skrzydło. Przy maksymalnej ładowności 51 t BelugaXL ma zasięg 4000 km. Samolot bazuje na konstrukcji A330-200, przy dużym wykorzystaniu zastosowanych w nim seryjnych komponentów i wyposażenia. Jest napędzany silnikami Rolls Royce Trent 700 (BelugaXL z certyfikatem EASA, 2019-11-13).