Według obliczeń czeskich konstruktorów z Aero Vodochody nowy samolot szkolenia zaawansowanego L-39NG miał rozwijać maksymalną prędkość lotu 490 węzłów / M0,8 i móc operować na maksymalnej wysokości 38 000 stóp (11 582 m).
Jednak podczas prób w locie okazało się, że L-39NG jest w stanie rozwinąć prędkość 509,4 węzła (933,4 km/h) / M0,822. Zespół projektujący L-39NG zakończył kluczową i bardzo trudną fazę prób w locie. Po serii prób naziemnych z powodzeniem udowodniliśmy zdatność do lotu bez żadnego zdarzenia krytycznego. Dzięki tym próbom potwierdziliśmy, że L-39NG ma zakładaną wytrzymałość i stateczność – powiedział Jaromír Lang, główny projektant L-39NG.
Jednym z etapów badań w locie były próby flatterowe. W ich trakcie wzbudzano drgania samolotu (nr ser. 7001) przy pomocy niewielkich rakiet zamontowanych na końcach skrzydeł lub poprzez odpowiednie ruchy sterownicami, wykonywane przez pilota. Przeprowadzono serię lotów na różnych wysokościach i przy różnych prędkościach, podczas których wystrzelono łącznie 192 rakiety, w tym 144 rakiety w locie i 48 w ramach prób naziemnych. Wykonano i przeanalizowano 352 pomiary (Próby wytrzymałościowe L-39NG, 2020-03-18).