Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Próby wytrzymałościowe L-39NG

Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, 18 marca 2020

Prototyp samolotu szkolenia zaawansowanego L-39NG (nr ser. 7002) pomyślnie przeszedł próby wytrzymałościowe struktury kadłuba. Przeprowadzono je w praskim VZLÚ (Instytucie badań i prób lotniczych). Celem prób była weryfikacja wytrzymałości płatowca zgodnie z wymogami wojskowych europejskich regulacji zdatności do lotu EMACC.

Kadłub L-39NG na stanowisku do prób wytrzymałościowych / Zdjęcie: VZLÚ

Podczas poprzednich testów kadłub był obciążany momentami zginającymi, siłami bezwładności silnika, a także siłami od usterzenia poziomego. Ostatnia próba odpowiadała najbardziej krytycznemu przypadkowi – zginaniu spowodowanemu działaniem sił na usterzeniu poziomym i pionowym.

W jej trakcie kadłub L-39NG został obciążony początkowo do obciążenia dopuszczalnego, odpowiadającego maksymalnemu możliwemu obciążeniu statku powietrznego w locie. Nie odnotowano trwałego odkształcenia kadłuba.

Badania wytrzymałościowe kadłuba L-39NG w VZLÚ

Następnie przyłożono obciążenie niszczące (wynoszące 150% obciążenia dopuszczalnego), a kadłub celowo obciążono większymi siłami, co doprowadziło do uszkodzenia konstrukcji, które wystąpiło przy 110% obciążenia niszczącego. (W lotnictwie obciążenie niszczące jest 1,5 raza większe od obciążenia dopuszczalnego).

Celem testu było potwierdzenie wytrzymałości struktury przy obciążeniu odpowiadającym maksymalnemu obciążeniu niszczącemu. Podczas testu osiągnęliśmy 110% maksymalnego obciążenia niszczącego, po czym pojawiło się odkształcenie, które uniemożliwiło dalszą kontynuację próby bez ryzyka zniszczenia kadłuba – stwierdził David Novotný z VZLU.

Kadłub L-39NG (7002) zostanie poddany dalszym testom. Będziemy kontynuować próby wytrzymałości okuć mocujących fotele pilotów i łoża silnika podczas  symulowanego lądowania awaryjnego – dodaje David Novotný.

Teraz prowadzimy badania obciążeń skrzydeł, a następnie przeprowadzimy próby zmęczeniowe w VZLÚ, które stanowią kolejny duży etap procesu certyfikacji – podsumował Pavel Henzl z Aero Vodochody (Oblot przedseryjnego L-39NG, 2019-12-10).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra