Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

53. rotacja BAP

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 04 maja 2020

W estońskiej bazie Ämari 30 kwietnia odbyła się uroczysta ceremonia przekazania dyżuru bojowego pełnionego w ramach misji Baltic Air Policing przez Polski Kontyngent Wojskowy Orlik 9. W trakcie pobytu na Łotwie piloci 10. eskadry z 32. bazy lotnictwa taktycznego z Łasku, zasiadający za sterami 4 wielozadaniowych samolotów bojowych F-16C Block 52+ wylatali ponad 500 h i wykonali około 120 misji, z których blisko 20 to Alfa Scramble (loty na przechwycenie intruza).

Obecna rotacja BAP składa się z 3 kontyngentów, wyposażonych w 14 samolotów wielozadaniowych / Zdjęcia: MO Estonii, Francji, Hiszpanii, Litwy, Polski i W. Brytanii  

Ze względu na pandemię SARS-CoV-2, wyjątkowo pierwszy raz uroczystość odbyła się w bardzo kameralnej oprawie. Uczestniczyli w niej minister obrony Estonii Jüri Luik i dowódca Eesti Õhuvägi (Estońskich wojsk lotniczych), który podziękował dowódcy PKW Orlik 9, ppłk Krzysztofowi Dudzie, za 4 miesiące wzorowej służby i wyraził uznanie dla profesjonalizmu polskich żołnierzy. Ppłk Duda powiedział, że współpraca z Estończykami była bardzo dobra, a polscy żołnierze zostali dobrze przyjęci i zapewniono im wszystko, czego potrzebowali (PKW Orlik 9 rozpoczął służbę, 2020-01-03).

Zadania obrony przestrzeni powietrznej Estonii, Litwy i Łotwy przejęli od Polaków oficerowie i żołnierze francuskich Armée de l'Air (wojsk lotniczych). Paryż wysłał do Ämari 4 samoloty Mirage 2000-5 z eskadry myśliwskiej EC 1/2 Cigognes oraz ok. 200 lotników i personel Service des essences des armées (SEA, służb zaopatrywania w MPS), Brigade de gendarmerie de l’air (BGA, brygady żandarmerii wojsk lotniczych), Escadre aérienne de commandement et conduite projetable (EAC2P, eskadry dowodzenia i kierowania) oraz strażaków i lekarzy. Nad bezpieczeństwem kontyngentu czuwają specjalsi z Commando parachutiste de l’air n°20 (CPA20), którzy przeprowadzą także kilka ćwiczeń z estońskimi kolegami.

Pobyt francuskich żołnierzy będzie odbywał się z zachowaniem wszystkich procedur ochrony zdrowia i bezpieczeństwa określonymi przez francuskie Ministerstwo Solidarności i Zdrowia we współpracy z władzami estońskimi. Przygotowywaliśmy się do przyjazdu tutaj i wcześniej byliśmy poddani kwarantannie przez 14 dni. Gwarantuje to, że jesteśmy zdrowi i możemy bezpiecznie uczestniczyć w misji – powiedział dowódca francuskiego kontyngentu płk Mathieu Courtaban.

Tego samego dnia w litewskich Szawlach żołnierze belgijskich Luchtcomponent / Composante Air (wojsk lotniczych) przekazali obowiązki obrony przestrzeni powietrznej państwa bałtyckich personelowi hiszpańskich Ejército del Aire i brytyjskich Royal Air Force. Dowódca belgijskiego kontyngentu przekazał symboliczny klucz do przestrzeni powietrznej swoim kolegom z Hiszpanii i W. Brytanii, a dowódca Karinės Oro Pajėgos (KOP, wojsk lotniczych Litwy) płk Dainius Guzas podziękował belgijskim lotnikom za ofiarną służbę.

Stacjonujące na Litwie belgisjkie F-16 niemal do ostatniej chwili były podrywane do startów alarmowych. Ppóźnym rankiem 17 kwietnia wykonały lot na przechwycenie grupę samolotów WKS FR nad Morzem Bałtyckim, które manewrowały w międzynarodowej przestrzeni powietrznej przelatując nad niszczycielem rakietowym USS Donald Cook (DDG-75), typu Arleigh Burke, a 22 kwietnia rano, uczestnicząc w ćwiczeniach Ramstein Alloy 20-1, zostały skierowane w celu zidentyfikowania intruza, którym był rosyjski transportowiec Ił-76. Po zakończeniu jego eskorty belgijscy lotnicy wrócili do wykonywania ćwiczenia.

Hiszpanie wysłali do Szawli 6 samolotów wielozadaniowych C.15 (EF-18 Hornet) i 137 oficerów i żołnierzy ze składu Ala (skrzydła) 15. Do transportu personelu naziemnego i zaopatrzenia użyto samolotów T.10 (C-130H Hercules) i T.23 (A400M) z Ala 31. Początkowo planowano, że podczas przelotu Hornety będą pobierały paliwo z niemieckiego A310 MRTT, ale ostatecznie okazało się to niemożliwe i konieczne było użycie własnego TK.10 (KC-130H), który podał myśliwcom naftę w przestrzeni powietrznej Niemiec.

Brytyjski kontyngent – 135 Expeditionary Air Wing – składa się z 4 samolotów wielozadaniowych Typhoon FGR4 i ok. 150 ludzi z 6 Squadronu RAF. Dowódcą jednostki jest Wing Commander Stu Gwinnutt.




Galeria



Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.