Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Próby akustyczne Sentinela 6A

Astronautyka, 07 maja 2020

Przeznaczony do obserwacji Ziemi satelita Sentinel-6A przechodzi właśnie badania zmęczenia akustycznego struktury w centrum w Ottobrunn, koło Monachium. Inżynierowie Airbusa bombardują go dźwiękiem, symulując hałas, który satelita zbudowany na potrzeby europejskiego program ochrony środowiska i bezpieczeństwa Copernicus, będzie musiał znieść podczas startu rakiety wynoszącej go na orbitę.

Sentinel-6A podczas prób akustyczncyh / Zdjęcie: Airbus, Daniel Miller

Hermetycznie zamykana komora badawcza ma powierzchnię około 100 m² i jest wyposażona w ogromne głośniki. Próba polega na wyemitowaniu w kierunku satelity czterech 60-sekundowych fal dźwiękowych o rosnącym natężeniu intensywnością. W szczytowym momencie Sentinel-6A zostanie poddany działaniu hałasu o natężęniu 140 dB.

Dla porównania, dźwięk o natężeniu 50 dB jest dla ludzkiego ucha przyjemny, przy około 100 dB zaczyna sprawiać dyskomfort, a przy 120 dB staje się bolesny. Młoty pneumatyczne lub piły łańcuchowe wytwarzają hałas o natężeniu 110 dB. Wzrost o 10 dB oznacza podwojenie odczuwalnego hałasu.

Copernicus Sentinel-6 to misja przygotowywana z myślą o wykonywaniu pomiarów oceanów w ciągu następnej dekady. Satelita został wyposażony w wysokościomierz radarowy, który zapewni precyzyjne i terminowe obserwacje powierzchni mórz w skali globalnej. Informacje te są niezbędne do monitorowania zmian poziomu wód, kluczowego wskaźnika zmian ziemskiego klimatu. Są również niezbędne dla badań oceanograficznych. Potrafiąc odwzorować do 95% powierzchni ziemskich oceanów (niepokrytych lodem) w ciągu 10 dni, Sentinel-6 dostarczy naukowcom i służbom dbającym o bezpieczeństwo żeglugi istotne informacje na temat prądów oceanicznych, prędkości wiatru i wysokości fali.

W listopadzie br. Sentinel-6A jako pierwszy z pary satelitów Sentinel-6 zacznie monitorować powierzchnię oceanów, kontynuując zadanie rozpoczęte w 1992. Oczekuje się, że Sentinel-6B zostanie wyniesiony na orbitę wokółziemską w 2025 (Sprawdzenie gotowości Sentinela-6A , 2019-11-18).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.