Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Daher prezentuje HomeSafe

Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, 08 maja 2020

Daher zaprezentował HomeSafe – system awaryjnego lądowania dla samolotu dyspozycyjnego TBM 940. Ma on umożliwić bezpieczne wylądowanie w przypadku niesprawności pilota. System włącza się ręcznie za pomocą łatwo rozpoznawalnego pomarańczowego przycisku na tablicy przyrządów. Jego oprogramowanie, zawierające informacje o pogodzie, ruchu lotniczym i terenie, pozwala wybrać najlepsze lotnisko do lądowania, z uwzględnieniem ilości paliwa i długość drogi startowej.

HomeSafe umożliwi awaryjne lądowanie TBM 940 w przypadku niesprawności pilota / Zdjęcie: Daher

HomeSafe oparty jest na rozwiązaniu oferowanym przez Garmina, dostępnym jako element awioniki G3000 i jest rozwijany dla samolotów rodziny TBM od 2017 przez inżynierów Dahera. Prace obejmowały analizy dużych, zmiennych i różnorodnych zbiorów danych i testowanie 20 wersji HomeSafe.

Gdy HomeSafe zostanie włączony, na wyświetlaczu wielofunkcyjnym prezentowany jest film dotyczący zasad bezpieczeństwa. Kontrola ruchu lotniczego jest informowana o zaistniałej sytuacji za pomocą automatycznego komunikatu, a transponder jest automatycznie ustawiany na kod alarmowy. System przekazuje dane wejściowe do układu sterowania lotem samolotu i dostosowuje ustawienia mocy silnika aż do przyziemienia. Następnie włącza hamulce po przyziemieniu i wyłącza silnik po całkowitym zatrzymaniu się samolotu. Pilot może w dowolnym momencie wyłączyć HomeSafe, aby sterować lotem ręcznie.

Dodatkowe wyposażenie TBM 940 związane z systemem automatycznego lądowania obejmuje przekaźniki elektryczne umożliwiające automatyczną zmianę położenia klap, wypuszczenie podwozia i włączenie świateł lądowania. Zabudowano również dodatkowy awaryjny automatyczny układ hamulcowy i zawór odcinający dopływ paliwa do silnika.

Producent wysłał wnioski o certyfikowanie systemu do Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) i amerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA) i spodziewa się, że zostaną one rozpatrzone pozytywnie w połowie roku. System będzie również dostępny jako element modernizacji wcześniej wyprodukowanych samolotów tego modelu, w cenie od 85 tys. USD.

Kolejnym nowym elementem wyposażenia dla TBM 940 oferowanych w bieżącym roku jest dopplerowski radiolokator meteorologiczny Garmin GWX 75, obrazujący w kolorze w wysokiej rozdzielczości sytuację w sektorze 120° w poziomie, o zasięgu zwiększonym do ponad 590 km, wraz z opcjonalnymi modułami wykrywania turbulencji i tłumienia echa obiektów naziemnych (300. samolot rodziny TBM 900, 2020-02-11).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.