Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Udany test silnika P120C

Astronautyka, Strategia i polityka, 10 października 2020

Centre National d’Études Spatiales (CNES, Państwowy Ośrodek Badań Kosmicznych) poinformowało o przeprowadzeniu 7 października 2020 udanej próby statycznej silnika rakietowego na paliwo stałe P120C przewidzianego m.in. do napędu rakiety Ariane 6 (Elektronika dla Ariane 6, 2017-11-10). Silnik jest rozwijany przez Europropulsion, joint venture ArianeGroup i Avio z udziałami 50/50, a całość programu jest finansowana przez European Space Agency (ESA). Silnik ma być wykorzystany w pierwszym stopniu nowo projektowanej rakiety nośnej Vega-C oraz stanowić uzupełnienie pierwszego stopnia rakiety Ariane 6. W konfiguracji Ariane 62 zostanę wykorzystane dwa silniki P120C, a w zestawie Ariane 64 cztery.

Gorąca próba statyczna silnika rakietowego P120C w kompleksie kosmicznym w Gujanie Francuskiej / Zdjęcie: ArianeGroup

P120C ma ciąg maksymalny 4500 kN, może pracować przez 130 sekund, a jego impuls właściwy wynosi 278,5 s. Silnik składa się z cylindrycznego zbiornika na paliwo stałe wykonanego z kompozytu węglowego. Proces formowania zbiornika jest w pełni zautomatyzowany, co pozwala na zachowanie dużej powtarzalności. Zbiornik dostarcza Avio, natomiast dyszę wylotową wytwarza ArianeGroup. Dysza jest zbudowana z kompozytów węgiel-węgiel, które mogą wytrzymać naprężenia ciśnieniowe i temperaturowe gazów wylotowych o temperaturze 3000oC. Dysza jest mocowana wahliwie, co pozwala na sterowanie wektorem ciągu.

Paliwo do silnika P120C jest wytwarzane w Gujanie Francuskiej. Tam też jest elaborowany zbiornik i wykonuje się prace integracyjne zbiornika z dyszą wylotową. Silnik wraz ze zbiornikiem waży 11 t, a paliwo 142 t.

Próba statyczna P120C była już trzecią. Pierwszy test wykonano 16 lipca 2018, a drugi 28 stycznia 2019.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.