Indonezyjski turbośmigłowy 19-miejscowy samolot komunikacji regionalnej N219, opracowany przez PT Dirgantara Indonesia (PTDI) i Lembaga Penerbangan dan Antariksa Nasional (LAPAN, Narodowy Instytut Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej), uzyskał wczoraj, 28 grudnia, Certyfikat Typu krajowej Direktorat Jenderal Perhubungan Udara (Dyrekcji Generalnej Lotnictwa Cywilnego). Oznacza to powrót Indonezji do produkcji samolotów własnej konstrukcji po zakończeniu projektu IPTN N250 ze względu na kryzys finansowy pod koniec lat 1990.
Pierwszy prototyp N219, który oblatano w 2017, wykonał 250 lotów trwających łącznie 275 h, a drugi prototyp, który wzbił się w powietrze w marcu 2019, wylatał 176 h podczas 143 cykli (Indonezyjski N219 oblatany, 2017-08-17).
PTDI zamierza teraz rozpocząć produkcję N219 w tempie 4 samolotów rocznie i będzie wyposażać swoje zakłady produkcyjne w nowocześniejsze urządzenia i z zamiarem zwiększania zdolności produkcyjnych w miarę potrzeb.
Producent oczekuje, że N219 okaże się przydatny do obsługi połączeń do odległych miejsc docelowych w Indonezji rozrzuconych na ponad 13 tys. wysp, z krótkimi nieutwardzonymi pasami startowymi. Przy maksymalnej masie startowej 7031 kg może wystartować z pasa długości zaledwie 455 m.
N219 może być używany do transportu wojskowego i cywilnego, przewozu towarów, obserwacji, poszukiwań i ratownictwa, a także ewakuacji medycznej. Jego cena jednostkowa wynosić ma 5,8-6 mln USD.
Według przedstawicieli PTDI spółka pozyskała już dwóch chętnych do zakupu N219 – rządy rodzimych prowincji Aceh i Papua, a także podpisała listy intencyjne dotyczące nabycia co najmniej 120 samolotów. Obecnie prowadzone są prace nad wersją N219 przystosowaną do operowania z wody, która ma uzyskać krajowy Certyfikat Typu w 2024.