Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Europejska broń dla F-35

Przemysł zbrojeniowy, Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 06 stycznia 2021

Europejski koncern rakietowy MBDA otrzymał od ministerstwa obrony Wielkiej Brytanii kontrakt na uruchomienie seryjnej produkcji małych pocisków manewrujących SPEAR. Mają one stanowić uzbrojenie brytyjskich F-35 i Typhoonów. Kontrakt ma wartość 550 mln GBP.

2-m SPEAR o masie startowej tylko 100 kg w konfiguracji z rozłożonymi do lotu skrzydłami / Ilustracja: MBDA

Francuski prezes MBDA, Eric Beranger, nie kryjąc zadowolenia, komentując brytyjską decyzję powiedział, że jest to efekt wielu lat wspólnej pracy europejskich przedsiębiorstw zbrojeniowych (w 2016 koncern uzyskał kontrakt na rozwój pocisku SPEAR o wartości 411 mln GBP, zaś w 2019 na jego integrację z F-35). Jego zdaniem, jest to najnowocześniejsza na świecie broń w swojej klasie, umożliwiająca pilotom samolotów atak z pozycji lidera roju pocisków.

SPEAR, w W. Brytanii określany także jako SPEAR3 (Select Precision Effects At Range Capability 3), to pocisk o długości 2 m z rozkładanymi do lotu po odpaleniu skrzydłami, który powstał z maksymalnym wykorzystaniem elementów doskonale znanego rakietowego Brimstone. Jest on jednak napędzany silnikiem turbinowym Hamilton Sundstrand TJ-150, co przyniosło prędkość poddźwiękową, ale znaczny zasięg – od 130 do 140 km, zapewniając możliwość precyzyjnego ataku na punktowe cele spoza zasięgu opl. Stąd SPEAR ma stać się orężem przełamywania naziemnej opl, a także zwalczania celów nawodnych. Pocisk jest kierowany kombinowanym systemem radarowym, wykrywającym emisję podczerwieni oraz laserowym.

MBDA proponuje użytkownikom F-35 wariant pocisku do prowadzenia wojny radioelektronicznej – SPER-EW oraz dedykowaną wersję do zwalczania stacji radiolokacyjnych – SEAD (DSEI 2019: Uzbrojenie dla Tempesta, 2019-09-12).

Testy w locie SPEAR odpalanych przez brytyjskie Typhoony mają się rozpocząć za 18 miesięcy, a produkcja seryjna (łącznie z układem startowym) zostać uruchomiona w 2023 w zakładach MBDA w Henlow w W. Brytanii (systemy naprowadzania w Stevenage, Bristolu i Bolton). Największym partnerem kontynentalnym Brytyjczyków w programie pocisku jest włoski koncern Leonardo.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.