Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

F-35 zgodnie z harmonogramem?

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 20 sierpnia 2009

Gen. C.D Moore, z kierownictwa biura programu F-35 (JPO), stwierdził, że prace badawczo-rozwojowe Lightninga II prowadzone są zgodnie z harmonogramem i możliwym jest ich zakończenie w 2014.

Pentagon podtrzymuje, że etap prac badawczo-rozwojowych i testów operacyjnych F-35 zakończy się w 2014. Przy czym samoloty mają osiągać wstępną gotowość operacyjną stopniowo. Najpierw, w 2012 model dla lotnictwa Marines. Później, w 2013, najliczniej reprezentowana wersja dla USAF, a w 2015 - dla lotnictwa US Navy / Zdjęcie: Lockheed Martin

Wypowiedź Moora jest odpowiedzią na zastrzeżenia, zawarte w analizach Joint Estimate Team (JET), instytucji Pentagonu, niezależnej od JPO. Specjaliści JET uznali, że prace B+R wydłużają się i osiągnięcie gotowości operacyjnej przez F-35 w jednostkach wojsk lotniczych, nastąpi nie w 2014, a w 2016 (zobacz: Kiedy F-35 wejdą do służby?). Stwierdzili również, że budżet programu zostanie przekroczony o 3 mld USD, a koszty produkcji seryjnej - o następne 11 mld.

Tymczasem Moore zapewnił, że przeprowadzony ostatnio przegląd programu, dowiódł szybkiego postępu prac. Generał uspokoił, że nic nie wskazuje na wystąpienie kolejnego opóźnienia.

Po pierwsze, dotychczasowe testy potwierdziły dojrzałość konstrukcyjną kluczowych elementów płatowca i silników, natomiast awionika skompletowana jest w 70%. Moore dodał, że większość problemów konstrukcyjnych została wyeliminowana jeszcze przed fazą testów w locie, co wydłużyło pierwszą część prac, jednak obecnie zabezpiecza przed pracochłonnymi poprawkami w gotowych prototypach.

Zaznaczył, że nie zgadza się z ocenami o następnym, 6-miesięcznym opóźnieniu programu prób w locie. Stwierdził, że wynosi ono jedynie 3 miesiące, co jest możliwe do zniwelowania w trakcie dalszych prób.

Dał jednak do zrozumienia, że nie odrzuca szacunków JET, dotyczących zwiększenia kosztów prac B+R, przypominając o dodaniu do budżetu programu na przyszły rok 476 mln USD.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.