Gen. C.D Moore, z kierownictwa biura programu F-35 (JPO), stwierdził, że prace badawczo-rozwojowe Lightninga II prowadzone są zgodnie z harmonogramem i możliwym jest ich zakończenie w 2014.
Wypowiedź Moora jest odpowiedzią na zastrzeżenia, zawarte w analizach Joint Estimate Team (JET), instytucji Pentagonu, niezależnej od JPO. Specjaliści JET uznali, że prace B+R wydłużają się i osiągnięcie gotowości operacyjnej przez F-35 w jednostkach wojsk lotniczych, nastąpi nie w 2014, a w 2016 (zobacz: Kiedy F-35 wejdą do służby?). Stwierdzili również, że budżet programu zostanie przekroczony o 3 mld USD, a koszty produkcji seryjnej - o następne 11 mld.
Tymczasem Moore zapewnił, że przeprowadzony ostatnio przegląd programu, dowiódł szybkiego postępu prac. Generał uspokoił, że nic nie wskazuje na wystąpienie kolejnego opóźnienia.
Po pierwsze, dotychczasowe testy potwierdziły dojrzałość konstrukcyjną kluczowych elementów płatowca i silników, natomiast awionika skompletowana jest w 70%. Moore dodał, że większość problemów konstrukcyjnych została wyeliminowana jeszcze przed fazą testów w locie, co wydłużyło pierwszą część prac, jednak obecnie zabezpiecza przed pracochłonnymi poprawkami w gotowych prototypach.
Zaznaczył, że nie zgadza się z ocenami o następnym, 6-miesięcznym opóźnieniu programu prób w locie. Stwierdził, że wynosi ono jedynie 3 miesiące, co jest możliwe do zniwelowania w trakcie dalszych prób.
Dał jednak do zrozumienia, że nie odrzuca szacunków JET, dotyczących zwiększenia kosztów prac B+R, przypominając o dodaniu do budżetu programu na przyszły rok 476 mln USD.