Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Kiedy F-35 wejdą do służby?

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, Przemysł zbrojeniowy, 27 lipca 2009

Pierwsze, seryjne F-35, gotowe do służby w jednostkach operacyjnych, mogą pojawić się nie w 2014, jak oficjalnie twierdzi Pentagon, ale 2 lata później - wynika z analiz Joint Estimate Team (JET).

F-35 ma stać się podstawowym samolotem amerykańskich formacji lotniczych. Ostatnie plany zakładają zakup 2440 maszyn tego typu dla USAF, lotnictwa gwardii narodowej, Marines i marynarki wojennej. Biorąc pod uwagę fakt bardzo prawdopodobnego zakończenia produkcji seryjnej F-22 oraz ograniczenie dostaw najnowszych wersji F/A-18 do lotnictwa US Navy, termin wejścia do służby Lightningów II odgrywa zasadniczą rolę. Każdy rok zwłoki oznacza konieczność wycofywania starszych modeli maszyn bojowych, głównie F-16 i F-15, bez żadnych uzupełnień / Zdjęcie: Lockheed Martin

JET wchodzi w skład resortu obrony, działając jednak niezależnie od oficjalnego biura F-35 (Joint Program Office, JPO). Według Congressional Quarterly, czasopisma koncentrującego się na wydarzeniach parlamentarnych, członkowie senatu i izby reprezentantów weszli ostatnio w posiadania analiz JET, dotyczącej F-35, które różnią się od oficjalnego stanowiska Pentagonu.

Dokument dotyczy przede wszystkim terminu osiągnięcia gotowości operacyjnej przez Lightningi II. W momencie rozpoczynania programu ich budowy zakładano, że pierwsze egz. seryjne będą już teraz latać w jednostkach operacyjnych, a do 2025 USAF będzie wyposażone niemal całkowicie w samoloty bojowe, zbudowane przy pomocy technologii stealth. Wkrótce jednak okazało się, że opóźnienia fazy badawczo-rozwojowej unicestwią te plany.

Obecnie Pentagon zakłada oficjalnie, że Lockheed Martin zbuduje w przyszłym roku pierwsze samoloty odmiany produkcyjnej. W 2014 pierwsze jednostki, wyposażone w te maszyny, miałyby osiągnąć gotowość operacyjną.

Jednak zapewnienia te spotkały się z ostrą krytyką. Parlamentarne biuro kontroli rządu (GAO), zwróciło np. uwagę, że w programie testów na rok budżetowy 2009 (od października 2008 do września 2009), założono wykonanie 317 próbnych lotów. Do połowy maja zrealizowano mniej niż 30.

Bardzo krytyczna jest również analiza JET. Specjaliści tej instytucji uznali, ze w związku z pojawiającymi się problemami technicznymi i wolnym tempem prac B+R, bardziej prawdopodobnym terminem wprowadzenia F-35 do służby jest 2016.

Parlamentarzyści nie przesądzają, czy dane JET są bardziej wiarygodne, niż biura programu Lightninga II. Uznali jednak, że sprawa wymaga wyjaśnień. Co prawda obecnie ważniejszym tematem jest przyszłość Raptorów (zobacz: F-22 zablokowany w senacie), jednak F-35 ma się stać przedmiotem analizy zaraz po przyjęciu budżetu na 2010.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.