Airbus przekazał do 4. Skrzydła Lotnictwa Szkolnego Sił Powietrznych symulator lotu samolotu szkoleniowego PZL-130 Orlik TC-II. Urządzenie, zainstalowane w 41. Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie spełnia wymagania norm obronnych i będzie służył nauce podchorążych w zakresie procedur awaryjnych, uruchamiania silnika, kołowania, startu i lądowania oraz wykonania zadań przewidzianych w Programie Szkolenia Lotniczego. Dzięki temu w znacznym stopniu zostanie odciążona flota samolotów szkoleniowych tego typu i zwiększy się bezpieczeństwo lotów. Dodatkowo, Zespół Akrobacyjny Orlik będzie używał symulatora do wirtualnych treningów grupowych.
Urządzenie składa się z trzech modułów. Pierwszy stanowi kabina symulatora wraz z układem wizualizacji, która jest repliką kabiny rzeczywistego PZL-130 TC-II. Zastosowany system wizualizacji wyposażony jest w sferyczny układ prezentacji sytuacji zewnętrznej, zapewniający pole widzenia 180° x 80° i wyposażony w 6 projektorów o rozdzielczości 4K. W połączeniu z bazą danych terenu obejmującą cały obszar Polski, z bardzo dokładnym odwzorowaniem kilkunastu wybranych lotnisk wraz z podejściami, pozwala na stworzenie środowiska wirtualnego o wyjątkowo wysokiej jakości.
Stanowisko pilota-instruktora jest uproszczoną kabiną Orlika, wyposażoną w układ wizualizacji na 5 ekranach 65-calowych. Dzięki wyposażeniu symulatora w stanowisko pilota-instruktora w symulatorze możliwe jest prowadzenie treningu w lotach w szyku. Z kolei stanowisko instruktora nadzorującego pozwala na konfigurowanie scenariusza ćwiczenia oraz sterowanie jego przebiegiem (ustalanie konfiguracji samolotu, zmiana parametrów wirtualnego środowiska, sterowanie symulacją awarii samolotu i jego systemów). Oprogramowanie symulatora umożliwia zapisywanie i odtwarzanie zapisanych lotów w czasie rzeczywistym, co czyni go jedynym symulatorem w Polsce, na którym można wykonywać loty w formacji do 7 samolotów.
Wraz z symulatorem Airbus dostarczył również dokumentację, pakiet logistyczny i zapewnił przeprowadzenie szkoleń dotyczących użytkowania i obsługi urządzenia. Symulator został zaprojektowany i wykonany we współpracy z ETC-PZL Aerospace Industries.
Obecnie Airbus realizuje również kontrakt na gruntowną modernizację drugiej partii samolotów szkoleniowych PZL-130, dzięki której cała flota wojskowych Orlików zostanie ujednolicona do standardu TC-II (Podpisanie kontraktu na modernizację Orlików, 2017-12-19, Symulator katapultowania z Orlika TC-II, 2016-11-25).