Kopter, spółka zależna Leonardo, rozpoczęła próby w locie śmigłowca SH09 po wprowadzeniu modyfikacji trzeciego prototypu (P3). Wiropłat został wyposażony w nową głowicę i wał wirnika nośnego, przekładnię główną, sterownice. P3 jest też pierwszym w historii śmigłowcem, w którym zabudowano awionikę Garmin G3000H.
Podczas pierwszego lotu zmodyfikowanego SH09 wykonano loty do przodu, do tyłu i na boki oraz zakręty przy prędkości do 65 km/h. W trakcie kilku następnych lotów wykonywano wznoszenia, opadania i zakręty na wysokości do 1524 m, a także lądowania autorotacyjne. Ogólna reakcja śmigłowca na stery została poprawiona. Wszystkie manewry można było wykonać dokładnie i precyzyjnie – stwierdził pilot doświadczalny Richard Grant.
Producent zamierza kontynuować próby w locie P3, zwiększając jego masę oraz prędkości i wysokości lotu, jednocześnie oceniając działanie nowej awioniki (Próby SH09 na Sycylii, 2020-06-24).