Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Rynek silników odrzutowych

Przemysł zbrojeniowy, Lotnictwo wojskowe, Lotnictwo cywilne, 07 października 2009

Według Forecast International (FI), w ciągu najbliższych 10 lat na świecie zostaną wyprodukowane 66 272 silniki odrzutowe o wartości 292 mld USD.

Pratt & Whitney F135 ma szanse zmonopolizować dostawy dla samolotów F-35. Ewentualna wartość tego rynku może osiągnąć nawet do 100 mld USD / Zdjęcie: Pratt & Whitney

FI przewiduje, że obecny kryzys będzie odciskał swe piętno na producentach silników lotniczych do 2012, po czym nastąpi wzrost zamówień. To z kolei spowoduje istotny wzrost produkcji do 2018 włącznie.

Tradycyjnie największy udział w rynku będzie należał do General Electric, Rolls-Royce, CFM International i Pratt & Whitney, dostawców jednostek napędowych do samolotów pasażerskich. O ile obecnie nastąpiło załamanie wzrostu sprzedaży Boeinga i Airbusa, oba koncerny nadal dysponują imponującym portfelem zamówień, gwarantującym pracę dostawców silników na długie lata. Co więcej, tak producenci płatowców, jak i silników opracowują nowe konstrukcje, które zapewnią zbyt w przyszłych latach.

W nieco gorszej sytuacji znajdują się przedsiębiorstwa, który dostarczają układy napędowe dla odrzutowców dyspozycyjnych. Ich sprzedaż spadła w ostatnich miesiącach nawet o połowę, co spowodowało poważne problemy takich przedsiębiorstw jak Pratt & Whitney Kanada, Rolls-Royce, Honeywell i Williams. Z drugiej jednak strony, po okresie kryzysu spodziewane jest znaczne zwiększenie zamówień, również za sprawą obecnie opracowywanych lub wdrażanych, nowych konstrukcji.

O wiele bardziej stabilne są zamówienia wojskowe, choć i w tym segmencie notuje się sporo odwołań kontraktów lub renegocjacji warunków dostaw. Największy wpływ na kondycję sektora wojskowego ma - tradycyjnie - sytuacja w USA. Widoczne są pierwsze, długofalowe działania oszczędnościowe, których symbolem jest brak akceptacji Pentagonu na rozwój alternatywnego silnika dla myśliwców F-35 (zobacz: Walka o F136). Na razie jednak nie ma innych, niepokojących sygnałów dla producentów silników odrzutowych.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.