Linie lotnicze Air France, koncern paliwowy TotalEnergies, port lotniczy w Nicei oraz władze regionu Nicea-Lazurowe Wybrzeże połączyły siły, aby zrealizować 1 października 2021 pokazowy lot na trasie Nicea – Paryż-Orly z wykorzystaniem zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF). Podczas wspomnianego rejsu, silniki samolotu były napędzane mieszanką, która w 30% składała się z SAF, wyprodukowanego przez TotalEnergies, a jako surowiec wykorzystano odpady i pozostałości wygenerowane przez gospodarkę o obiegu zamkniętym, między innymi zużyty olej spożywczy.
Biopaliwo użyte do tego lotu zostało wyprodukowane przez TotalEnergies z odpadów i pozostałości generowanych przez gospodarkę o obiegu zamkniętym, między innymi ze zużytych olejów spożywczych i posiada certyfikat ISCC-EU (International Sustainability & Carbon Certification) przyznany przez niezależny organ. Domieszka 30% wspomnianego paliwa na trasie Nicea – Paryż oznacza redukcję emisji z jednego lotu o 3 t CO2.
Wykorzystanie alternatywnego paliwa do operacji lotniczej z drugiego co do wielkości lotniska we Francji, które znajduje się w turystycznym regionie, miało na celu podkreślenie ambicji władz i prywatnych przedsiębiorstw, aby wspólnie dążyć do dekarbonizacji podróży lotniczych, przy jednoczesnym dalszym wsparciu gospodarki i rozwoju przemysłu turystycznego.
Air France rozpoczęły pierwsze próby z wykorzystaniem paliw alternatywnych do lotów komercyjnych w 2014 i od tamtej pory intensywnie inwestują w innowacje i współpracuje z naukowcami nad rozwojem tej dziedziny. W maju br. linie wykonały pierwszy lot międzykontynentalny na trasie z Paryża do Montrealu z użyciem mieszanki, która w 16% składała się ze zrównoważonego paliwa, co pozwoliło zredukować emisję z lotu o 20 t CO2 (Air France najlepszymi liniami Europy, 2021-10-05).
Zrównoważone paliwo lotnicze (SAF) pozwala osiągnąć znaczną redukcję emisji CO2. SAF nadaje się do bezpośredniego zastosowania w silnikach samolotów i istniejącej infrastrukturze do tankowania i magazynowania na lotniskach, bez konieczności żadnych modyfikacji. Wdrażanie tego paliwa poprzez linie lotnicze na całym świecie jest aktualnie najbardziej skutecznym sposobem obniżenia emisji pochodzących z lotnictwa, ponieważ SAF generuje średnio o 80% mniej CO2 w całym cyklu życia.