Airbus Zephyr S, zasilany energią słoneczną bezzałogowy samolot wysokościowy, zakończył 13 września w Arizonie udaną serię tegorocznych lotów testowych. Próby koncentrowały się na potrzebach klientów – miały pokazać, w jaki sposób Zephyr może być używany w przyszłych operacjach, lotach poza ograniczoną przestrzenią powietrzną i nad przestrzenią współdzieloną z komercyjnym ruchem lotniczym. Wyposażony w system optycznej obserwacji Ziemi, Zephyr udowodnił swoją wartość operacyjną, zapewniając natychmiastową, trwałą i lepszą świadomość sytuacyjną.
– Współpracując podczas tegorocznych testów z Airbusem i zespołem Zephyr poczyniliśmy znaczne postępy w demonstrowaniu zdolności HAPS. Uzyskane rezultaty stanowią ważny krok w kierunku operacjonalizacji stratosfery – powiedział James Gavin, szef wydziału Future Capability Group w agencji zamówień brytyjskiego Ministerstwa Obrony (Defence Equipment & Suport).
– Inwestycja w najnowocześniejsze technologie obronne jest kluczem do utrzymania wiodących zdolności wojskowych. Zephyr to ważny program dla brytyjskiego dowództwa strategicznego, a jego ostatni udany lot wymagał zastosowania wielu innowacyjnych rozwiązań technicznych. Zephyr wpływa na rozwój nowych koncepcji i sposobów prowadzenia operacji wojskowych, szczególnie w kontekście integracji wielu ich domen –dodał gen. dyw. Rob Anderton-Brown, dyrektor ds. zdolności i programu zmian MDI w Dowództwie Strategicznym.
Podczas tegorocznych testów Zephyr wykonał w sumie 6 lotów: 4 na małej wysokości i 2 stratosferyczne. Loty w stratosferze trwały po około 18 dni. Tym samym do dotychczasowego stratosferycznego nalotu (2435 h) Airbus dolicza kolejnych 887 h, co jest krokiem w kierunku uczynienia stratosfery operacyjnie użyteczną dla klientów.
– Wiarygodna i sprawdzona długotrwałość lotu, manewrowość stratosferyczna i interoperacyjność wyposażenia pokazują, dlaczego Zephyr jest liderem w swoim sektorze. To przyjazna środowisku naturalnemu, zasilana energią słoneczną platforma rozpoznawcza ISR i retranslacyjna, która może zapewnić w przyszłości niezbędną łączność i podgląd Ziemi tam, gdzie to potrzebne – podkreśliła Jana Rosenmann, szefowa działu bezzałogowych systemów powietrznych Airbusa.
Neutralny pod względem emisji CO2 Zephyr wykorzystuje światło słoneczne do latania i ładowania akumulatorów, nie zużywając paliwa. Dzięki zdolności do przebywania w stratosferze przez wiele miesięcy, zapewni klientom komercyjnym, jak i wojskowym nowe możliwości w dziedzinach obserwacji, rozpoznania i łączności. Wdrożenie Zephyra powinno zrewolucjonizować zarządzanie akcjami pomocy po katastrofach, w tym monitorowanie rozprzestrzeniania się pożarów lub wycieków ropy. Samolot zapewni stały monitoring sytuacji, śledząc zmieniający się krajobraz środowiska i będzie w stanie zapewnić komunikację z najbardziej odizolowanymi częściami świata (Próby Zephyra w Arizonie, 2020-12-03).