Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Nowe rekordy Zephyra

Lotnictwo cywilne, Lotnictwo wojskowe, Służby państwowe, Przemysł lotniczy, 11 października 2021

Airbus Zephyr S, zasilany energią słoneczną bezzałogowy samolot wysokościowy, zakończył 13 września w Arizonie udaną serię tegorocznych lotów testowych. Próby koncentrowały się na potrzebach klientów – miały pokazać, w jaki sposób Zephyr może być używany w przyszłych operacjach, lotach poza ograniczoną przestrzenią powietrzną i nad przestrzenią współdzieloną z komercyjnym ruchem lotniczym. Wyposażony w system optycznej obserwacji Ziemi, Zephyr udowodnił swoją wartość operacyjną, zapewniając natychmiastową, trwałą i lepszą świadomość sytuacyjną.

 Podstawowym celem Zephyra jest zapewnienie lokalnej dostępności do niektórych usług po przystępnej cenie za pomocą zasilanego energią słoneczną samolotu wielokrotnego użytku. Usługami tymi mogą być m.in. monitoring obszarów morskich, patrolowanie granic, łączność, czy wykrywanie pożarów lasów / Zdjęcie: Airbus

Współpracując podczas tegorocznych testów z Airbusem i zespołem Zephyr poczyniliśmy znaczne postępy w demonstrowaniu zdolności HAPS. Uzyskane rezultaty stanowią ważny krok w kierunku operacjonalizacji stratosfery – powiedział James Gavin, szef wydziału Future Capability Group w agencji zamówień brytyjskiego Ministerstwa Obrony (Defence Equipment & Suport).

Inwestycja w najnowocześniejsze technologie obronne jest kluczem do utrzymania wiodących zdolności wojskowych. Zephyr to ważny program dla brytyjskiego dowództwa strategicznego, a jego ostatni udany lot wymagał zastosowania wielu innowacyjnych rozwiązań technicznych. Zephyr wpływa na rozwój nowych koncepcji i sposobów prowadzenia operacji wojskowych, szczególnie w kontekście integracji wielu ich domen –dodał gen. dyw. Rob Anderton-Brown, dyrektor ds. zdolności i programu zmian MDI w Dowództwie Strategicznym.

Podczas tegorocznych testów Zephyr wykonał w sumie 6 lotów: 4 na małej wysokości i 2 stratosferyczne. Loty w stratosferze trwały po około 18 dni. Tym samym do dotychczasowego stratosferycznego nalotu (2435 h) Airbus dolicza kolejnych 887 h, co jest krokiem w kierunku uczynienia stratosfery operacyjnie użyteczną dla klientów.

Wiarygodna i sprawdzona długotrwałość lotu, manewrowość stratosferyczna i interoperacyjność wyposażenia pokazują, dlaczego Zephyr jest liderem w swoim sektorze. To przyjazna środowisku naturalnemu, zasilana energią słoneczną platforma rozpoznawcza ISR i retranslacyjna, która może zapewnić w przyszłości niezbędną łączność i podgląd Ziemi tam, gdzie to potrzebne – podkreśliła Jana Rosenmann, szefowa działu bezzałogowych systemów powietrznych Airbusa.

Neutralny pod względem emisji CO2 Zephyr wykorzystuje światło słoneczne do latania i ładowania akumulatorów, nie zużywając paliwa. Dzięki zdolności do przebywania w stratosferze przez wiele miesięcy, zapewni klientom komercyjnym, jak i wojskowym nowe możliwości w dziedzinach obserwacji, rozpoznania i łączności. Wdrożenie Zephyra powinno zrewolucjonizować zarządzanie akcjami pomocy po katastrofach, w tym monitorowanie rozprzestrzeniania się pożarów lub wycieków ropy. Samolot zapewni stały monitoring sytuacji, śledząc zmieniający się krajobraz środowiska i będzie w stanie zapewnić komunikację z najbardziej odizolowanymi częściami świata (Próby Zephyra w Arizonie, 2020-12-03).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.