Okręt zaopatrzeniowy USNS Robert E. Peary (T-AKE-5), wszedł wczoraj, 13 października 2021, do portu w Gdańsku Nowym Porcie i zacumował przy nabrzeżu Obrońców Westerplatte. Ze względu na swoje rozmiary musiał zostać obrócony jeszcze na torze podejściowym przed wejściem do portu, do którego został wprowadzony rufą przez holowniki Atlas i Taurus (przy asyście trzeciego holownika Tytan). Wynika to z faktu, że umieszczona najbliżej wejścia obrotnica gdańskiego portu pozwala na obsługę statków o maksymalnej długości 170 m, czyli o 40 m krótszych od amerykańskiej jednostki.
Trzeba również dodać, że rozmiar T-AKE-5 jest bliski maksymalnemu dla portu w Gdańsku Nowym Porcie. Standardowo mogą do niego wchodzić statki o długości do 225 m. Dłuższe, które np. przybywają do Gdańskiej Stoczni Remontowej potrzebują indywidualnej zgody wydanej przez kapitana portu.
USNS Robert E. Peary to jeden z 14 eksploatowanych przez Military Sealift Command statków zaopatrzeniowych typu Lewis and Clark, które do służby weszły w latach 2006-2012. Jednostki tego typu przeznaczone są do wsparcia logistycznego okrętów w morzu w zakresie zaopatrzenia w żywność, amunicję, części zamienne, jak również wodę pitną i w ograniczonym stopniu paliwo.
Przy długości 210 m, szerokości 32,3 m i zanurzeniu ponad 9,1 m jednostki tego typu mogą zabrać do 6005 t ładunków stałych o objętości do 22 000 m³ oraz do 2390 t paliwa o objętości 2900 m³. Napęd stanowią 2 silniki elektryczne o łącznej mocy 22 524 kW. Pozwalają one na osiągnięcie przez statek prędkości 20 w. Jego zasięg wynosi 14 000 Mm przy maksymalnej prędkości.
Załoga standardowo składa się z 123 cywilów: 41 oficerów i 82 marynarzy. W praktyce różni się w zależności od potrzeb oraz wykonywanych zadań i jest uzupełniana także o personel wojskowy w liczbie od 12 do 50 (Start Joint Warrior 20-2, 2020-10-11, Przegląd remontowy USNS Carl Brashear, 2016-11-22, Przegląd USNS Washington Chambers, 2015-12-28).
Przemysław Gurgurewicz