Boeing poniósł kolejną dotkliwą porażkę. Musi przekazać serwisowanie samolotów tankujących KC-10 Northrop Grummanowi.
Northrop Grumman wygrał przetarg na pakiet serwisowy (CLS, Contractor Logistics Support package) samolotów tankujących USAF - KC-10. Przejmie ich obsługę od 2010. 9-letni kontrakt jest wart 3,8 mld USD. Boeing zarobi jeszcze tylko USD na przekazaniu obowiązków serwisanta. We wrześniu uzyskał kontrakt pomostowy wart 102,3 mln USD.
Northrop Grumman będzie obsługiwać 59 samolotów KC-10 Extender należących do USAF i 2 holenderskie KDC-10. Kontrakt obejmuje bieżąca obsługę i modyfikacje samolotów, serwisowanie silników, dostarczanie części zamiennych (zarządzanie łańcuchem dostawców) i logistykę. W zespole koncernu jest kilku kooperantów, m.in. AAR, Chromalloy Gas Turbine, MTU Maintenance i Timco Aviation Services.
Boeing obsługiwał flotę zbiornikowców USAF od 1998. Ich silniki serwisowało konsorcjum Lockheed Martina i Rolls-Royce'a - Kelly Aviation Center. W zakładach Boeinga w San Antonio pracuje obecnie ok. 200 ludzi realizujących te kontrakty. Dalszych stu jest zatrudnionych u kooperantów.
Warto przypomnieć, że Northrop Grumman w zespole z europejską EADS wygrał przetarg na dostawę nowych zbiornikowców dla USAF, pokonując Boeinga. Na podstawie decyzji z lutego 2008 miał otrzymać 35 mld USD. Przetarg został jednak unieważniony po protestach koncernu z Chicago (GAO uwzględnia protest Boeinga) i będzie uruchomiony na nowych warunkach (Tankowce USAF - czwarte podejście).