Za kilka dni Koninklijke Luchtvaart Maatschappij rozpoczną loty według zimowego rozkładu, który będzie obowiązywał od 31 października 2021 do 26 marca 2022. Dzięki złagodzonym restrykcjom wjazdowym do kolejnych krajów, holenderski przewoźnik może kontynuować reaktywację swojej siatki połączeń. W wyniku tego jesienno-zimowa oferta KLM będzie obejmować 162 kierunki, w tym 72 trasy międzykontynentalne i 90 destynacji w Europie, co stanowi niemal całkowity powrót do siatki sprzed pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 (jeden kierunek mniej).
W rozpoczynającym się sezonie, całkowita pula miejsc w lotach KLM dalekiego zasięgu jest mniejsza o 25% w porównaniu z sezonem zimowym 2019, przed kryzysem wywołanym przez SARS-CoV-2. Po 8 listopada br., od kiedy zaszczepieni podróżni z Europy będą mogli ponownie odwiedzać Stany Zjednoczone Ameryki, KLM planują zwiększyć oferowanie do różnych miast na ich terenieUSA. Liczba lotów do Atlanty niemal się podwoi do 12 połączeń w tygodniu, a na trasie Amsterdam – Nowy Jork (JFK) pasażerowie KLM będą mieli do dyspozycji 11 lotów tygodniowo. W zimowej ofercie linii znajdą się też Las Vegas i Miami – z 3 rejsami w tygodniu do każdego z miast, a wznowione tego lata połączenie do Minneapolis będzie kontynuowane zimą, 3 razy w tygodniu.
W wyniku wzrostu popytu na loty na Karaiby, KLM postanowił zwiększyć liczbę oferowanych miejsc na wyspy Curacao, Aruba i Bonaire, które stanowią część Holandii. Liczba lotów do Curacao ma się podwoić, do 14 tygodniowo, natomiast połączenia na Arubę i Bonaire będą obsługiwały Boeingi 777-300ER, które są obecnie największymi samolotami we flocie przewoźnika. Ponadto, w świąteczno-noworocznym okresie wzmożonego zapotrzebowania, linie planują dodać 3 dodatkowe loty na Arubę i Bonaire, dzięki czemu pod koniec roku klienci będą mieli do dyspozycji w sumie do 10 lotów w tygodniu.
Wraz ze stopniowym ożywieniem ruchu do Ameryki Południowej i Środkowej, KLM planują liczne zmiany w swojej siatce w tej części świata. Do 4 (z 2 oferowanych zimą zeszłego roku) wzrośnie liczba lotów z Amsterdamu do San José i Liberii w Kostaryce, a do Panamy KLM polecą codziennie. Ponadto wzrośnie częstotliwość połączeń do Paramaribo (Surinam). W tym sezonie będą to już 4 loty tygodniowo, podczas gdy zeszłej zimy KLM oferowały tylko jeden lot ze względu na mały ruch spowodowany surowymi ograniczeniami w podróżowaniu. Tej zimy będzie też można nadal korzystać z najdłuższego połączenia non-stop w siatce KLM – z bezpośrednich lotów z Amsterdamu do Santiago de Chile (3 loty tygodniowo).
Zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią, oferta holenderskiego przewoźnika wzbogaca się o 4 nowe kierunki: Mombasę, Cancun, Port of Spain (Trynidad i Tobago) i Bridgetown (Barbados). Pierwszy lot do Cancun w Meksyku startuje już 2 listopada br. Wraz z nowo otwartą trasą (do 5 rejsów tygodniowo) i istniejącym połączeniem do Miasta Meksyk, oferta KLM do tego kraju będzie wynosiła 12 lotów w tygodniu. Kolejne dwa nowe punkty ma mapie połączeń KLM – wyspy Barbados oraz Trynidad i Tobago zostały włączone do oferty przewoźnika kilka dni temu, t.j. 16 października b.r. Turyści mogą zaplanować zwiedzanie obu miejsc podczas jednej podróży, ponieważ lot KLM z Amsterdamu do Trynidad i Tobago (Port of Spain) odbywa się z międzylądowaniem na Barbados (Bridgetown). Połączenie obsługiwane jest 3 razy w tygodniu. Otwarcie nowej trasy do Mombasy w Kenii jest planowane na początku grudnia br., zaraz po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń od kenijskich władz.
Oferta lotów KLM do Azji jest nadal ograniczona ze względu na restrykcje wjazdowe do wielu krajów, które sprawiają, że popyt na bilety jest niższy. Natomiast zapotrzebowanie na transport towarowy między Azją, a Europą utrzymuje się na wysokim poziomie, co pozwala KLM utrzymać swoje trasy do wielu miast na tym kontynencie.
Popyt na loty na europejskich trasach oferowanych przez KLM stale rośnie, zarówno w segmencie podróży wakacyjnych, jak i służbowych. W sezonie zimowym liczba kierunków w europejskiej siatce holenderskiej linii będzie większa niż w analogicznym okresie w 2019. W przypadku wielu tras europejskich, częstotliwość lotów jest nadal nieznacznie niższa niż w tym samym okresie przed pandemią SARS-CoV-2, a całkowita oferta przewozów pasażerskich KLM w Europie wynosi aktualnie 84% (w porównaniu ze stanem przed pandemią).
Jednakże wzrost częstotliwości lotów do dużych ośrodków biznesu, takich jak Berlin, Londyn, Monachium i Paryż, do co najmniej 5 rotacji dziennie sprawia, że zimowa oferta KLM, z większą liczbą lotów niż latem, jest atrakcyjna dla rosnącej liczby pasażerów podróżujących służbowo. Dzięki zwiększonej liczbie i częstotliwości lotów KLM, podróżni zyskają na nowo połączenia między wieloma lokalizacjami w Europie poprzez lotnisko Schiphol w Amsterdamie, które ponownie wzmacnia swoją rolę globalnego hubu.
W sezonie jesień-zima KLM będą oferowały loty do Amsterdamu z 5 miast w Polsce: z Warszawy – do 3 lotów dziennie, z Krakowa – 3 loty dziennie, z Gdańska – 3 loty dziennie, z Wrocławia – 6 lotów tygodniowo, z Poznania – 4 loty tygodniowo.
– Po ponad 18 miesiącach kryzysu coraz więcej krajów otwiera na nowo granice, a KLM są na dobrej drodze do odzyskania swojej dawnej pozycji. Bardzo się cieszę, że po raz kolejny możemy zaoferować pasażerom tak wiele kierunków. Podróże to przede wszystkim osobiste spotkania, a zbliżanie ludzi to nasze zadanie i misja, którą KLM realizują od ponad 102 lat – powiedział prezes KLM Pieter Elbers (Mapa podróży KLM, 2021-10-20).