Śmigłowiec Airbus H225 wykonał pierwszy w historii lot na 100-% zrównoważonym paliwie lotniczym (SAF), które napędzało jeden z jego silników Safran Makila 2. Lot, który odbył się w Marignane, zapoczątkował serię prób, mających umożliwić ocenienie wpływu SAF na instalacje płatowcowe dla potrzeb certyfikacji stosowania mieszanek SAF, które przekraczają dzisiejszy limit 50%.
– Choć wszystkie śmigłowce Airbusa są certyfikowane do latania na paliwie zawierającym naftę i do 50% SAF naftą, naszą ambicją jest, aby nasze śmigłowce były certyfikowane do latania z 100% SAF w ciągu dekady. Dzisiejszy lot jest pierwszym krokiem w tym kierunku – powiedział Stefan Thome, wiceprezes wykonawczy i dyrektor techniczny Airbus Helicopters.
Testy w locie, będące następstwem wcześniejszych prób naziemnych z wykorzystaniem czystego (niemieszanego) SAF, przeprowadzonych przez Safran Helicopter Engines w zakładzie w Bordes, umożliwią pełniejsze zrozumienie wyzwań technicznych związanych ze stosowaniem 100-% SAF. Testowy H225 latał na niezmieszanym z naftą SAF pochodzącym ze zużytego oleju spożywczego. Paliwo dostarcza TotalEnergies. Zapewnia ono 90-% redukcję emisji CO2 netto w porównaniu ze zwykłym paliwem do silników odrzutowych.
– SAF stanowi ważny filar strategii dekarbonizacji Airbus Helicopters, gdyż zapewnia natychmiastową redukcję emisji CO2 bez negatywnego wpływu na osiągi śmigłowca. Dziękuję partnerom z Safran Helicopter Engines i TotalEnergies za ich współpracę na rzecz dzisiejszego lotu. Dalsza kooperacja wszystkich zainteresowanych podmiotów z branży jest niezbędna, aby stawić czoła wyzwaniom związanym z szerokim wdrażaniem SAF i poczynić rzeczywiste postępy w ograniczaniu emisji CO2 w przemyśle lotniczym – dodał Thome.
Aby promować wdrażanie biopaliw, Airbus Helicopters zorganizowało grupę użytkowników SAF składającą się z operatorów wiropłatów i zaczęło też używać SAF do szkoleń i lotów testowych w zakładach we Francji i Niemczech (ADAC lata na biopaliwie, 2021-06-07).