Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

ADAC lata na biopaliwie

Przemysł lotniczy, Służby państwowe, 07 czerwca 2021

Śmigłowiec ratowniczy Airbus H145 należący do niemieckiej organizacji non-profit ADAC Luftrettung, po raz pierwszy wykonał lot na zrównoważonym paliwie lotniczym, po zatankowaniu w stacji lotniczego pogotowia ratunkowego na terenie monachijskiej kliniki Harlaching.

Paliwo użyte do lotu H145 ADAC zostało wyprodukowane ze zużytego oleju spożywczego, bez użycia oleju roślinnego z pierwszego tłoczenia. Obecnie biopaliwo jest dopuszczone do użytku w lotnictwie w mieszance maksymalnie 50% z konwencjonalną naftą typu Jet-A1. Śmigłowiec ADAC latał na mieszance 40-% / Zdjęcie: ADAC Luftrettung – Theo Klein

Wydarzeniu przyglądali się członkowie zarządu Fundacji ADAC, kierownictwo ADAC Luftrettung, przedstawiciele producenta silników Safran Helicopter Engines, producenta śmigłowców Airbus Helicopters i wytwórcy paliwa TotalEnergies. H145 korzystał z biopaliwa drugiej generacji, wybranego przez przemysł lotniczy, zmniejszającego emisję CO2 o nawet 90% w porównaniu z ekwiwalentem produkowanym z ropy naftowej, ponieważ jest ono produkowane z resztek i odpadów pochodzących z gospodarki o obiegu zamkniętym, takich jak zużyte oleje spożywcze i tłuszcze i dzięki temu nie wywiera wpływu na produkcję rolno-spożywczą.

Paliwo użyte do lotu H145 w Monachium zostało wyprodukowane przez TotalEnergies w zakładzie we Francji ze zużytego oleju spożywczego, bez użycia oleju roślinnego z pierwszego tłoczenia. Dzięki jego zastosowaniu flota ADAC Luftrettung mogłaby osiągnąć 33-% redukcję emisji CO2, co przy ponad 50 000 misjach ratunkowych i ponad 3,3 mln km przebytych rocznie oznacza redukcję emisji CO2  o około 6000 t.

ADAC Luftrettung i producent silników Safran Helicopter Engines zamierzają przyczynić się do rozwoju zrównoważonego paliwa lotniczego. W tym celu uruchamiają projekt badawczy z udziałem jednego śmigłowca ratowniczego ADAC w Kolonii. W jego trakcie zweryfikują wszystkie aspekty wykorzystania biopaliw do zasilania H145, a seria lotów operacyjnych ruszy już latem tego roku.

Po pierwszym locie na biopaliwie dyrektorzy zarządzający ADAC Luftrettung i Safran Helicopter Engines, Frédéric Bruder i Franck Saudo, podpisali długoterminową umowę, która przewiduje zwiększenie zastosowania biopaliw nawet do 100% w nadchodzących latach, a w dalszej perspektywie również zastosowanie syntetycznego e-paliwa Power-to-Liquid (PTL), kolejnej prostej alternatywy dla paliw kopalnych. PTL to paliwo wytwarzane przy użyciu energii elektrycznej uzyskiwanej ze źródeł odnawialnych, co wraz z wykorzystaniem biopaliw pozwoli zbliżyć lotnictwo do neutralności klimatycznej.

Obecnie biopaliwo jest dopuszczone do użytku w lotnictwie w mieszance maksymalnie 50-% z naftą lotniczą typu Jet-A1. Śmigłowiec ADAC latał na mieszance 40-% (Transatlantycki lot na biopaliwie, 2021-05-20).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.