Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Malezja chce kupić 400 KTO

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 10 stycznia 2022

IVECO Defence weźmie udział w mającym niebawem wystartować malezyjskim przetargu, którego celem jest pozyskanie nowych kołowych transporterów opancerzonych 6 × 6. Włoskie przedsiębiorstwo zaproponuje VBTP-MR Guarani (Viatura Blindada de Reconhecimento-Média de Rodas) opracowany dla brazylijskich wojsk lądowych. Według nieoficjalnych informacji w postępowaniu będzie miał 4 rywali.

Transportery Guarani zaprojektowano w celu zastąpienia leciwych pojazdów opancerzonych EE-9 Cascavel i EE-11 Urutu. Plany brazylijskiego resortu obrony, zakładają, że do 2030 do jednostek liniowych trafią 2044 wozy / Zdjęcie: MO Brazylii ,

Potencjalnie do rywalizacji może stanąć K806 6×6 produkowany przez południowokoreański koncern Hyundai Rotem. Waży 16 t i może występować w wariancie bwp z wieżą uzbrojoną w 30-mm armatę automatyczną, pojazd ewakuacji medycznej i wóz wsparcia ogniowego z 90-mm armatą. Nieoficjalnie w gronie rywali wymienia się również transporter opancerzony Anoa 2, produkowany na licencji francuski VAB, po modernizacji będącej dziełem indonezyjskiej spółki PT Pindad. Kanadyjska spółka General Dynamics Land Systems – Canada ma zaoferować LAV III, zaś turecka FNSS Savunma Sistemleri – PARS.

Dla każdej z wymienionych konstrukcji nie będzie to pierwszy kontrakt. VBTP-MR Guarani jest używany przez Exército Brasileiro, ale też wzbudził zainteresowanie argentyńskich wojsk lądowych (Brazylia testuje inżynieryjne Guarani , 2021-09-23).

Południowokoreańskie wojska lądowe zamówiły 100 K806. Razem z transporterami opancerzonymi K808 8×8 Seul odbierze 600 pojazdów.

Anoa 2 służą w indonezyjskich wojskach lądowych, zaś PARS w wersji kto i bwp z jednoosobową wieżą uzbrojoną w 25-mm armatę – w wojskach lądowych Omanu.

Malezja założyła, że niezależnie od wybranej konstrukcji ma ona być produkowana na licencji w kraju przez spółkę DefTech, co wiązać się będzie z transferem technologii. Może to faworyzować turecką spółkę FNSS, której PARS stał się bazą dla wielozadaniowego amfibijnego pojazdu opancerzonego DefTech AV8 Gempita.

Zwycięzca ma zastąpić 186 eksploatowanych obecnie kołowych wozów wsparcia ogniowego AFSV-90 Sibmas 6x6 i 316 kołowych transporterów opancerzonych UR425 Condor 4x4. Oba typy pojazdów są używane przez piechotę zmotoryzowaną malezyjskich wojsk lądowych Podstawowym problem leży w tym, że jest to już leciwy sprzęt, gdyż zaprojektowano w latach 1970. Kuala Lumpur planowało modernizację wysłużonych wozów, ale ostatecznie uznano ją za nieopłacalną w długim okresie czasu i wybrano opcję zastąpienia ich całkiem nową konstrukcją. Należy jednak pamiętać, że o konieczności przeprowadzenia przetargu na nowe kto władze Malezji wspominały już 2 lata temu i co rok odkładały na dalszy czas.

Malezyjska armia dekadę wcześniej pozyskała inny kołowy transporter opancerzony 8x8 – AV8 Gempita, opracowany przez DefTech we współpracy z FNSS w oparciu o konstrukcję PARS 8x8. Do 2020 dostarczonych zostało łącznie 257 wozów, co zwiększa szanse PARS 6x6 w obecnym przetargu. W przypadku Anoa 2 rozważano już w 2012 pozyskanie 32 egzemplarzy tych wozów. Zarówno K806 jak i LAV II nie doczekały się natomiast dotąd kontraktów eksportowych. Z kolei Guarani został w liczbie 28 egz. zakupiony w ostatnich latach przez filipińską armię.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2022 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.