Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Obrona Abramsów przed hakerami

Cyberprzestrzeń, Wojska lądowe, 13 lutego 2022

US Army Ground Vehicle Systems Center (GVSC, Centrum systemów pojazdów naziemnych Wojsk Lądowych Stanów Zjednoczonych Ameryki) poinformowało o przeprowadzeniu testów poligonowych systemu MIL-STD-1553 Bus Defender. Jego zadaniem jest poprawa ochrony pojazdów opancerzonych przed atakami ze strony hakerów. Testy odbywały się we wrześniu 2021 na poligonie Yuma w ramach manewrów Cyber Cyclone, które są częścią Project Convergence '21. Informację podano jednak ze znacznym opóźnieniem.

MIL-STD-1553 Bus Defender umieszczony w czołgu podstawowym M1A2 Abrams skutecznie obronił pojazd przed cyberzagrożeniami, zapewniając nieskrępowaną dostępność danych / Zdjęcie: US Army

W czasie prób urządzenie zainstalowano w czołgu podstawowym M1A2 Abrams. Następnie cały pojazd, a w szczególności szynę danych poddano symulowanym cyberatakom typu near-peer. Według oficjalnych informacji MIL-STD-1553 Bus Defender spełniło pokładane w nich nadzieje i skutecznie wykrywało i blokowało cyberataki. Konieczność stosowania nowych rozwiązań w zakresie cyberobrony wynika z tego, że większość obecnie stosowanych pojazdów wojskowych powstała jeszcze w czasie, gdy zagrożenia cybernetyczne nie były tak powszechne.

Przesyłanie danych pomiędzy dowództwem a pojazdami lub między pojazdami na polu bitwy odbywa się dzięki szynie danych MIL-STD-1553 wprowadzonej w 1975, ale sukcesywnie modyfikowanej. Odpowiada ona za transmisje informacji pochodzących z różnych źródeł, w tym satelitów, czujników zewnętrznych, uzbrojenia czy bezzałogowców. Jednak pojazdy wojskowe okazywały się nieodporne na wrogie działania w sieci, a przesył informacji był zagrożony.

Proste i logiczne, że pojazdy są podatne na cyberataki. Jeśli się mocniej nad tym zastanowić, można dojść do wniosku, że współcześnie pojazd składa się z kilku komputerów umieszczonych na kołach lub gąsienicach – powiedział Jeffery Jaczkowski, zastępca dyrektora ds. inżynierii systemów naziemnych w GVSC.

GVSC podkreśliło rosnące znaczenie cyberbezpieczeństwa i stałą ewolucję zagrożeń w sieci. Daltego dużą uwagę przykłada się do wszelkich technologii poprawiających cyberobronę systemów pojazdów naziemnych. Aby zapewnić bezpieczeństwo działania urządzeń i wymiany danych podjęto szerszą inicjatywę naukowo-technologiczną Vehicle Systems Security (VSS, Bezpieczeństwo Systemów Pojazdów). Dzięki opracowaniu odpowiednich narzędzi US Army zakłada bezproblemową pracę pojazdów wojskowych w każdym środowisku, również wówczas, gdy są atakowane przez hakerów.

Zagrożenia cybernetyczne odgrywają dużą rolę w obecnych konfliktach zbrojnych. Podczas agresji na Ukrainę w 2014 Rosjanie uciekali się do ataków cybernetycznych. Istnieje więc obawa, że w przypadku inwazji na Ukrainę Kreml będzie stosował tego rodzaju broń, tym bardziej, że podczas ćwiczeń wojskowych wielokrotnie ją testował (Przyspieszenie dostaw Abramsów dla Polski?, 2022-01-25, Australia zatwierdziła zakup Abramsów, 2021-12-21, Amerykanie zamawiają Abramsy, 2021-12-13).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2022 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.