Airbus podpisał umowę partnerską z CFM International (spółką należącą w połowie do General Electric i w połowie do Safran Aircraft Engines) na rzecz współpracy przy programie demonstratora technologii napędu wodorowego, który ma wzbić się w powietrze w połowie tej dekady.
Celem programu jest przetestowanie na ziemi i w locie silnika bezpośredniego spalania, zasilanego wodorem, co służyć będzie przygotowaniom do wprowadzenia do eksploatacji do 2035 samolotów o zerowej emisji. Jako latający demonstrator zostanie użyty samolot testowy A380, wyposażony w zbiorniki na ciekły wodór, przygotowane w zakładach Airbusa we Francji i Niemczech. Oprócz tego Airbus określi również wymagania dotyczące układu napędowego na wodór i będzie nadzorował próby w locie.
CFM International zmodyfikuje komorę spalania, instalację paliwową i układ sterowania silnika turbowentylatorowego Passport, tak aby mógł być zasilany wodorem. Silnik ten został wybrany ze względu na jego rozmiary, nowoczesną turbinę i parametry wydatku paliwa. Zostanie on zabudowany na grzbiecie w tylnej części kadłuba A380, co umożliwi monitorowanie emisji z silnika, w tym strumienia gazów wylotowych, niezależnie od emisji silników stanowiących napęd samolotu. CFM wykona szeroko zakrojony program prób naziemnych przed lotami A380.
– Od czasu zaprezentowania naszych koncepcji ZEROe we wrześniu 2020 to najważniejszy krok podjęty przez Airbusa, mający zapoczątkować nową erę lotnictwa napędzanego wodorem. Wykorzystując doświadczenia amerykańskich i europejskich producentów silników na rzecz rozwoju technologii spalania wodoru, nasze międzynarodowe partnerstwo wysyła w świat jasny komunikat, że nasza branża jest zaangażowana w urzeczywistnianie koncepcji lotów bezemisyjnych – powiedziała Sabine Klauke, dyrektor techniczny Airbusa.
– Zdolność spalania wodoru jest jedną z fundamentalnych technologii, które rozwijamy w programie CFM RISE. Łącząc wspólne możliwości i doświadczenie CFM, naszych przedsiębiorstw macierzystych i Airbusa, utworzyliśmy zespół marzeń, który zademonstruje możliwości budowy wodorowego systemu napędowego – dodał Gaël Méheust, prezes i dyrektor generalny CFM.
CFM i Airbusa jednoczą ambicje dotyczące spełnienia obietnicy, jaką ich przedstawiciele złożyli, podpisując w październiku 2021 cel Air Transport Action Group, polegający na osiągnięciu zerowej emisji CO2netto w przemyśle lotniczym do 2050, poprzez opracowanie i przetestowanie technologii niezbędnych do stworzenia samolotów o zerowej emisji (Współpraca easyJet i CAeS, 2022-01-11, Pipistrel wspiera Airflow, 2021-11-13).