Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

A380 przetestuje napęd wodorowy

Nowe technologie, Przemysł lotniczy, Lotnictwo cywilne, 23 lutego 2022

Airbus podpisał umowę partnerską z CFM International (spółką należącą w połowie do General Electric i w połowie do Safran Aircraft Engines) na rzecz współpracy przy programie demonstratora technologii napędu wodorowego, który ma wzbić się w powietrze w połowie tej dekady.

Jako latający demonstrator nowego napędu zostanie użyty A380, wyposażony w zmodyfikowany silnik Passport i zbiorniki na ciekły wodór / Ilustracja: Airbus

Celem programu jest przetestowanie na ziemi i w locie silnika bezpośredniego spalania, zasilanego wodorem, co służyć będzie przygotowaniom do wprowadzenia do eksploatacji do 2035 samolotów o zerowej emisji. Jako latający demonstrator zostanie użyty samolot testowy A380, wyposażony w zbiorniki na ciekły wodór, przygotowane w zakładach Airbusa we Francji i Niemczech. Oprócz tego Airbus określi również wymagania dotyczące układu napędowego na wodór i będzie nadzorował próby w locie.

CFM International zmodyfikuje komorę spalania, instalację paliwową i układ sterowania silnika turbowentylatorowego Passport, tak aby mógł być zasilany wodorem. Silnik ten został wybrany ze względu na jego rozmiary, nowoczesną turbinę i parametry wydatku paliwa. Zostanie on zabudowany na grzbiecie w tylnej części kadłuba A380, co umożliwi monitorowanie emisji z silnika, w tym strumienia gazów wylotowych, niezależnie od emisji silników stanowiących napęd samolotu. CFM wykona szeroko zakrojony program prób naziemnych przed lotami A380.

Od czasu zaprezentowania naszych koncepcji ZEROe we wrześniu 2020 to najważniejszy krok podjęty przez Airbusa, mający zapoczątkować nową erę lotnictwa napędzanego wodorem. Wykorzystując doświadczenia amerykańskich i europejskich producentów silników na rzecz rozwoju technologii spalania wodoru, nasze międzynarodowe partnerstwo wysyła w świat jasny komunikat, że nasza branża jest zaangażowana w urzeczywistnianie koncepcji lotów bezemisyjnych – powiedziała Sabine Klauke, dyrektor techniczny Airbusa.

Zdolność spalania wodoru jest jedną z fundamentalnych technologii, które rozwijamy w programie CFM RISE. Łącząc wspólne możliwości i doświadczenie CFM, naszych przedsiębiorstw macierzystych i Airbusa, utworzyliśmy zespół marzeń, który zademonstruje możliwości budowy wodorowego systemu napędowego – dodał Gaël Méheust, prezes i dyrektor generalny CFM.

CFM i Airbusa jednoczą ambicje dotyczące spełnienia obietnicy, jaką ich przedstawiciele złożyli, podpisując w październiku 2021 cel Air Transport Action Group, polegający na osiągnięciu zerowej emisji CO2netto w przemyśle lotniczym do 2050, poprzez opracowanie i przetestowanie technologii niezbędnych do stworzenia samolotów o zerowej emisji (Współpraca easyJet i CAeS, 2022-01-11, Pipistrel wspiera Airflow, 2021-11-13).

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2022 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.