Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Nowe wersje C-27J

Przemysł lotniczy, Przemysł zbrojeniowy, Lotnictwo wojskowe, 15 marca 2022

Leonardo jest w trakcie opracowywania nowych wersji samolotu transportowego C-27J Spartan Next Generation. W czasie odbywających się w Rijadzie w Arabii Saudyjskiej targów World Defense Show zaprezentowano m. in. model samolotu w wariancie morskim.

Do tej pory wersje specjalistyczne C-27J obejmowały samolot walki elektronicznej EC-27J JEDI (Jamming and Electronic Defence Instrumentation) i wsparcia bezpośredniego MC-27J Praetorian (na zdjęciu) / Zdjęcie: Maciej Hypś

Wyróżnikiem wersji C-27J Next Generation jest zastosowanie szklanego kokpitu z 5 ekranami wielofunkcyjnymi oraz awioniki zgodnej z najnowszymi cywilnymi regulacjami dotyczącymi komunikacji i nawigacji. Ponadto została wzmocniona konstrukcja skrzydeł, a na ich końcach zainstalowano winglety. Pozwoliło to zwiększyć osiągi w klimacie gorącym i górskim a także umożliwiło zainstalowanie belek na uzbrojenie.

C-27J ASW ma mieć zdolności zwalczania okrętów nawodnych i podwodnych. Na węzłach pod skrzydłami będzie przenosić do 6 torped lekkich lub pocisków przeciwokrętowych lub 4 sztuki uzbrojenia i 2 dodatkowe zbiorniki paliwa o masie maksymalnej 3400 kg. Wyposażenie specjalistyczne może się składać z radaru Leonardo Osprey lub Seaspray 7500E V2, optoelektronicznej głowicy obserwacyjnej, wyrzutni boi sonarowych, detektora anomalii magnetycznych i systemu akustycznego do analizy odebranych sygnałów. Na pokładzie znajdą się stanowiska dla 6 operatorów.

Ponadto na wizualizacjach zaprezentowano również samolot w wyspecjalizowanej wersji gaśniczej. Do tej pory C-27J mogły realizować zadania gaszenia pożarów z użyciem kontenerowego systemu Caylym Guardian. W nowej wersji zostanie zastosowany system zrzutu środka gaśniczego pod ciśnieniem MAFFS 2. Samolot będzie mógł przenieść 8000 l wody lub 7600 l retardantu (środka opóźniającego rozprzestrzenianie się ognia). Środek gaśniczy będzie uwalniany z dysz wystających po bokach kadłuba, co ma zabezpieczyć kadłub samolotu przed bezpośrednią stycznością z wodą i zapobiegać korozji. Zrzut środków gaśniczych będzie mógł nastąpić w zakresie prędkości 222-250 km/h. Według producenta ponowne zatankowanie samolotu środkiem gaśniczym ma zajmować do 20 minut. Operacje gaszenia pożarów będzie można prowadzić również w nocy.

Z mniejszych nowości przedstawiciel Leonardo poinformował o wdrożeniu spaletyzowanego wyposażenia wnętrza do przewozu ważnych osób. Na paletach rozmieszczono 6 siedzeń w klasie biznes i 9 w klasie ekonomicznej plus moduł do zapewnienia serwisu pokładowego. Takie wyposażenie miało zostać już zamówione przez większość dotychczasowych użytkowników samolotu (Słowenia zamówiła C-27J, 2021-11-21, 5000 h nalotu EC-27J JEDI, 2021-02-09, Ostatni etap prób C-27J NG, 2020-11-18).

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2022 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.