Jedyny zdatny do lotu transportowiec C-27J Spartan (nr takt. 073, na zdjęciu) ze składu bułgarskich Wojennowzdusznitych Sił (wojsk lotniczych) został uszkodzony po południu 19 stycznia w bazie Graf Ignatiewo. Podczas kołowania samolot przechylił się na prawe skrzydło, a następnie uderzył nim w nawierzchnię drogi kołowania. W efekcie zdarzenia struktura skrzydła oraz prawy silnik i śmigło zostały poważnie uszkodzone. Nikt z załogi Spartana nie odniósł obrażeń.
Następnego dnia zastępca ministra obrony Anatoli Wieliczkow w wywiadzie udzielonym telewizji bTV stwierdził, że przyczyną zdarzenia mógł być silny podmuch wiatru. Natomiast minister obrony Krasimir Karakaczanow poinformował na antenie Nova TV, że wypadek nastąpił podczas zakrętu o 180°, wykonywanego po symulowanym awaryjnym lądowaniu. Zdarzenie bada prokuratura wojskowa, a wyniki śledztwa mają być znane najwcześniej za miesiąc.
Poprzednie wypadki z udziałem bułgarskich Spartanów zdarzyły się w 2008 i za każdym razem brał w nich udział samolot noszący nr takt. 071. Pierwsze zdarzenie miało miejsce w marcu, podczas startu z międzynarodowego lotniska w Sofii, a następne – w lipcu, podczas lądowania na międzynarodowym lotnisku w Warnie.
Wypadek C-27J zdarzył się tuż przed zaplanowanym uziemieniem ostatniego z 3 zakupionych kilka lat temu przez Sofię samolotów tego typu, które wchodzą w skład 16. Grupy Lotnictwa Transportowego, stacjonującej w bazie Sofia-Wrażdebna.
Kryzys dotyczący bułgarskich C-27J rozpoczął się w marcu 2017, kiedy wygasła 5-letnia umowa, wartości 25 mln euro, pomiędzy bułgarskim ministerstwem obrony a Leonardo Aircraft. Rząd w Sofii nie zapewnił środków na jej kontynuację w budżecie na 2017, ani na 2018. Leonardo zaoferował nową umowę wsparcia technicznego C-27J, na okres 4 lat, za 17 mln euro. Ministerstwo obrony Bułgarii podobno wynegocjowało niższą cenę, ale nie udało się pozyskać środków, które umożliwiłyby finalizację porozumienia.
Minister Wieliczkow stwierdził, że 2 lutego urzędnicy bułgarskiego resortu obrony spotkają się z przedstawicielami Leonardo Aircraft w Sofii, aby znaleźć rozwiązanie problemu wsparcia logistycznego dla C-27J WWS (Bułgarskie problemy z logistyką, 2017-12-15).
Na podstawie informacji Igora Bozinovskiego