Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Dwa holenderskie Walrusy do lamusa

Strategia i polityka, Marynarka wojenna, 04 kwietnia 2022

W czasie trwających poszukiwań przez holenderskie ministerstwo obrony nowej generacji okrętów podwodnych, Koninklijke Marine (marynarka wojenna Holandii) zdecydowała wycofać 2 z 4 okrętów podwodnych typu Walrus (ulepszony typ Zwaardvis) będących obecnie w służbie. Posłużą one jako źródło części zamiennych.

Według najnowszych szacunków następca OP typu Walrus ma zostać wybrany w 2023 / Zdjęcie: Koninklijke Marine

Pozostawienie w służbie połowy posiadanych OP ma być absolutnym minimum, aby zapewnić funkcjonowanie holenderskiej floty podwodnej do czasu dostarczenia nowych w połowie lat 2030. Wraz z wycofaniem połowy OP Holandia nie będzie spełniać wymagań krajowych i NATO w zakresie liczby okrętów podwodnych w gotowości operacyjnej. Wymogi mówią o minimum 4 operacyjnych OP.

Wycofane zostaną dwa starsze okręty podwodne – HNLMS Zeeleeuw (S803) i HNLMS Walrus(S802) – które weszły do służby odpowiednio w 1990 i 1992. Jednostki następnie zostaną poddane kanibalizacji na części dla dwóch młodszych jednostek: HNLMS Dolfijn(S808)i HNLMS Bruinvis(S810). Pozwoli to na przedłużenie resursu tych okrętów. Decyzja jest tym bardziej znamienna, jeśli weźmiemy pod uwagę, że w październiku 2021 minister obrony Henk Kemp powiedział, że w 2022 nie uda się wybrać ich następców (pierwotnie zakładano, że nie będzie z tym problemów w 2021, Opóźnienie następcy Walrusów, 2021-11-03).

Początkowo oczekiwano, że Koninklijke Marine rozpocznie wymianę Walrusów w 2028, a proces zakończy się do końca 2031. Według najnowszych szacunków zwycięzca ma zostać wybrany w 2023, a dwa pierwsze okręty trafią do służby w latach 2034-2037. W grze o zamówienie pozostały francuska Naval Group (zmodyfikowany typ Barracuda), niemiecki Thyssenkrupp Marine Systems (typ 212) i szwedzki Saab-Kockums (A26). Z przetargu jeszcze w 2019 odpadła hiszpańska Navantia.

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2022 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.