Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Drugie podejście Niemiec do zakupu śmigłowców

Strategia i polityka, Lotnictwo wojskowe, 08 kwietnia 2022

Jack Perrin, pułkownik amerykańskiej piechoty morskiej i jednocześnie oficer nadzorujący program rozwoju śmigłowca Sikorsky CH-53K King Stallion z ramienia USMC poinformował, że Niemcy zamierzają przeprowadzić drugi przetarg na ciężkie śmigłowce transportowe.

Wycofanie będących w służbie CH-53G jest zaplanowane na 2030 / Zdjęcie: Maciej Hypś

Pierwszy przetarg został anulowany jesienią 2020 z powodu braku możliwości pozyskania śmigłowców w żądanej konfiguracji w zakładanych ramach finansowych. O zamówienie Bundeswehry rywalizowały Sikorsky z CH-53K i Boeing z CH-47F, które miały być specjalnie dostosowane do wysokich wymagań niemieckich sił zbrojnych.

Tym razem wyłoniony w przetargu śmigłowiec miałby zostać zamówiony w ramach procedury Foreign Military Sales, czyli w konfiguracji identycznej, jak śmigłowce zamawiane przez siły zbrojne USA. Wprowadzane zmiany dotyczyłby jedynie szczegółów, takich jak sprzęt łączności. Pozwoliłoby to ograniczyć koszty i uniknąć opóźnień. Realizacji programu sprzyja niedawna deklaracja niemieckiego rządu o przeznaczeniu 100 mld EUR na zakupy uzbrojenia.

Płk. Perrin powiedział, że decyzja Niemiec odnośnie wyboru nowego śmigłowca ma zapaść do końca 2022. Podobnie jak za pierwszym razem wybór Niemiec jest zawężony do dwóch amerykańskich śmigłowców: CH-53K i Boeing CH-47F. Obaj producenci cały czas aktywnie promują tam swoje wiropłaty. Wycofanie będących obecnie w służbie niemieckich CH-53G jest zaplanowane na 2030 (Kontrakt na obsługę CH-53G, 2020-12-11, Niemcy anulowały przetarg na STH, 2020-09-29).

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.