Od 1948 do połowy lat 1960. lotnisko w Pyrzowicach służyło wyłącznie Wojsku Polskiemu i było bazą 39. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego. Przewozy pasażerskie trafiły do Pyrzowic ze względu na brak innego lotniska w regionie, które mogłoby obsługiwać lotniczy ruch komunikacyjny. Od listopada 1957 ówczesne województwo katowickie nie miało bowiem lotniczego połączenia z Warszawą, gdyż ze względu na postępujące i niemożliwe do zahamowania szkody górnicze, PLL LOT musiały zawiesić loty z katowickiego Muchowca.
Po licznych interwencjach Wojsko Polskie zgodziło się na wydzielenie na lotnisku w Mierzęcicach (Pyrzowicach) niewielkiej strefy do obsługi cywilów. Historia obsługi regularnych rejsów pasażerskich w Pyrzowicach zaczęła się 6 października 1966, kiedy to zainaugurowano regularne połączenie PLL LOT do Warszawy. Pierwszy rejs obsłużono samolotem Iljuszyn Ił-14 o znakach rejestracyjnych SP-LNC, którego załogą dowodził kpt. Szczepan Sidorczuk. Z Warszawy do Pyrzowic przyleciało 24 podróżnych, a w rejs powrotny wyruszyły 23 osoby.
W 1966 w Pyrzowicach odprawiono 3 837 podróżnych. W 1967, czyli pierwszym pełnym roku obsługi ruchu cywilnego, było ich 42 735. W czasach Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej, czyli do końca 1989, na pyrzowickim lotnisku obsłużono w sumie 1,56 mln pasażerów. W trakcie pierwszych trzynastu lat funkcjonowania III Rzeczypospolitej z lotniska tego skorzystało kolejne 1,49 mln pasażerów. Lotniczy przełom nastąpił wraz ze wstąpieniem Polski do Unii Europejskiej w maju 2004. Przewozy pasażerskie gwałtownie przyspieszyły, a w Pyrzowicach pojawiły się niskokosztowe linie lotnicze, które zrewolucjonizowały latanie czyniąc je o wiele bardziej dostępnym. W 2004 w Pyrzowicach jako pierwszy pojawił się Wizz Air, a trzy lata później Ryanair. W międzyczasie dynamicznie zaczęły rosnąć przewozy czarterowe.
Rozwój ruchu pasażerskiego na lotnisku w Pyrzowicach znakomicie obrazują statystyki. Licząc od października 1966 10-milionowy pasażer został obsłużony we wrześniu 2008, czyli po ponad 42 latach realizacji lotów cywilnych. 20-milionowy podróżny skorzystał z tego lotniska we wrześniu 2012, 30-milionowy w czerwcu 2016, 40-milionowy w październiku 2018, a 50-milionowy 20 kwietnia br.
W trakcie ponad 55 lat obsługi przewozów pasażerskich najlepszym rokiem był 2019, kiedy to obsłużono 4 843 889 podróżnych. Jeśli chodzi o najlepszy miesiąc, to jest nim lipiec 2018 z wynikiem 694 tys. pasażerów, a najlepsza doba to czwartek 28 czerwca 2018 z liczbą 25 476 odprawionych osób.
– Od wejścia Polski do Unii Europejskiej z Katowice Airport skorzystało prawie 47 mln pasażerów. Obsłużenie takiej liczby podróżnych nie byłoby możliwe bez dynamicznego i konsekwentnego rozwoju infrastruktury. Od 2007, kiedy to rozpoczął się największy w historii portu program inwestycyjny, w rozbudowę pyrzowickiego lotniska zainwestowaliśmy ponad miliard zł – powiedział Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, zarządzającego Katowice Airport.
W marcu br. na pyrzowickim lotnisku obsłużono w łącznie 184 279 podróżnych, czyli o 154 520 (519,2%) więcej niż w marcu 2021. W marcu br. ruch pasażerski odpowiadał 72% przewozów z najlepszego w historii Pyrzowic trzeciego miesiąca roku, czyli marca 2018, kiedy to z siatki połączeń regularnych i czarterowych skorzystały 254 tys. podróżnych.
W marcu br. w Pyrzowicach wykonano w sumie 2 731 startów i lądowań samolotów, czyli o 1 649 (152,4%) więcej niż w marcu 2021.
W pierwszym kwartale br. na lotnisku tym obsłużono łącznie 466 586 podróżnych, czyli o 397 713 (577,5%) więcej niż w ciągu pierwszych trzech miesięcy zeszłego roku. Wynik w ruchu pasażerskim za pierwszy kwartał br. to 65% przewozów z najlepszego jak do tej pory pierwszego kwartału 2018, kiedy to w Pyrzowicach odprawiono 712 454 podróżnych (Pyrzowice z rozbudowanym terminalem, 2021-08-06, Trzeci hangar w Pyrzowicach, 2021-05-06).