Wczoraj, 11 maja 2022, o 10:00 z lotniska Tuluza-Francazal, do pierwszego lotu wystartował prototyp samolotu komunikacji regionalnej ATR 42-600S (skróconego startu i lądowania) w konfiguracji przejściowej. W jego trakcie załoga przeprowadziła szereg testów w celu sprawdzenia działania instalacji pokładowych.
Po pomyślnym zakończeniu pierwszego lotu zostaną przetestowane kolejno nowe elementy wyposażenia, takie jak wielofunkcyjny komputer pokładowy nowej generacji, automatyczna instalacja hamulcowa, nowe przerywacze i urządzenia wspomagające start.
ATR 42-600S w docelowej konfiguracji, ze sterem kierunku o większej powierzchni w celu zapewnienia lepszej sterowności przy małych prędkościach, ma być gotowy przed końcem bieżącego roku. Jego próby certyfikacyjne mają rozpocząć się w 2023.
Jako zespół napędowy ATR 42-600S stosowane będą silniki Pratt & Whitney Canada PW127E/M o mocy 1610 kW lub PW127M o mocy 1846 kW, w zależności od potrzeb użytkownika. Przerywacze będą wychylane symetrycznie w celu skrócenia drogi lądowania. Automatyczna instalacja hamulcowa zapewni, że hamulce zadziałają z pełną mocą natychmiast po lądowaniu.
ATR 42-600S ma być zdolny do operowania z suchych utwardzonych pasów o długości 800 m, na poziomie morza, w temperaturze otoczenia 15°C, zabierając na pokład 40 pasażerów na lot długości 370 km. Do dyspozycji nowego samolotu ma być ok. 500 lotnisk mających pas startowy długości 800-1000 m.
Do tej pory ATR zdobył zobowiązania zakupu 20 ATR 42-600S od linii lotniczych i towarzystw leasingowych (CAAC sprawdza ATR 42-600, 2020-07-07).