Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

easyJet dołączają do Iris

Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, Transport lotniczy, 27 czerwca 2022

Linie easyJet ogłosiły 21 czerwca 2022, że jako pierwszy partner ewaluacyjny dołączyły do programu Iris, realizowanego przez Inmarsat i Europejską Agencją Kosmiczną (ESA) we współpracy z Airbusem, którego celem jest modernizacja zarządzania ruchem lotniczym.

Ewaluacja Iris ma być prowadzona przez linie easyJet od listopada br. z użyciem 11 nowo dostarczonych Airbusów A320neo / Zdjęcie: Marcin Sigmund

Ewaluacja ma być prowadzona od listopada br. z użyciem 11 nowo dostarczonych Airbusów A320neo wyposażonych w system Light Cockpit Satcom, obsługiwany przez producenta terminali Cobham, który jest w pełni zintegrowany z opracowanym przez Collins i Airbusa system wymiany danych w zakresie operacji lotniczych i obsługi.

Celem programu Iris jest zapewnienie kontroli ruchu lotniczego nowej generacji technologii komunikacyjnej, umożliwiającej lepsze zarządzanie ruchem statków powietrznych i optymalizację tras lotu, co ma pomóc liniom lotniczym w zmniejszeniu opóźnień i emisji dwutlenku węgla.

Iris, opracowany w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego zainicjowanego przez ESA, jest usługą mającą na celu zapewnienie szerokopasmowej i opłacalnej łączności satelitarnej pomiędzy kontrolerami ruchu lotniczego a pilotami. Działający na stworzonej przez Inmarsat platformie SB-S system podczas całego lotu zapewnia dwustronny przesył danych na żywo pomiędzy samolotami a systemami naziemnymi. Iris wykorzystuje bezpieczną łączność IP, co pozwala na odciążenie łącz radiowych VHF, których przepustowość zbliża się do maksymalnych granic.

Iris zapewnia lokalizację statku powietrznego w czterech wymiarach (szerokości i długości geograficznej, wysokości i czasie). Umożliwia to precyzyjne śledzenie lotów i efektywne zarządzanie ruchem za pomocą operacji opartych na trajektorii (Trajectory-Based Operations – TBO), co pozwala pilotom i kontrolerom obliczać najkrótsze dostępne trasy, latać na optymalnych wysokościach i korzystać ze ścieżek ciągłego wznoszenia i opadania.

Dodatkowo, komunikacja pomiędzy pilotami a kontrolerami ruchu lotniczego odbywa się nie głosowo, ale za pomocą wiadomości tekstowych, co ma służyć poprawie przejrzystości komunikacji oraz zwiększeniu bezpieczeństwa i wydajności operacyjnej.

Iris zapewnia też bezpieczeństwo komunikacji przed zagrożeniami cybernetycznymi za pomocą bramek bezpieczeństwa, które tworzą szyfrowane tunele danych VPN między kontrolerami a pilotami, zapewniając wzajemne uwierzytelnianie i integralność wymiany danych.

Iris toruje drogę do bardziej efektywnego zarządzania ruchem lotniczym, co jest kluczowym krokiem naprzód dla branży lotniczej. Program Iris przynosi wiele korzyści, od pomocy w osiąganiu naszych celów środowiskowych, poprzez dalsze zmniejszanie emisji dwutlenku węgla podczas wykonywania lotów, po zapewnienie lepszych wrażeń naszym pasażerom. Cieszymy się, że możemy być liderem w tej dziedzinie, ustanawiając standardy dla branży lotniczej i mamy nadzieję, że więcej linii lotniczych pójdzie w ich ślady – powiedział dyrektor ds. operacji lotniskowych i nawigacji easyJet Hugh McConnellogue (Pierwszy A320neo z SLS dla easyJet, 2022-06-06).

Mający na celu modernizację i cyfryzację lotnictwa program Iris jest jednym z kluczowych elementów programu badawczego SESAR JU (Single European Sky ATM Research Joint Undertaking / Wspólne Przedsięwzięcie w zakresie Zarządzania Ruchem Lotniczym w ramach Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej), z którego szacunków wynika, że 5-10% emisji dwutlenku węgla generowanych przez ruch lotniczy jest powodowane przez przestarzałą infrastrukturę lotniczą, która powoduje niepotrzebnie długie trajektorie i zatory w powietrzu. Iris ma w tym zakresie przynieść poprawę i uczynić latanie mniej uciążliwym dla środowiska.

Zgodnie z planem Iris ma wejść do służby komercyjnej i operacyjnej w Europie w 2023.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.