Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Współpraca easyJet z GKN Aerospace

Nowe technologie, Lotnictwo cywilne, 29 kwietnia 2022

W czwartek, 28 kwietnia br. linie easyJet ogłosiły, że wesprą GKN Aerospace w rozwoju technologii spalania wodoru (H2JET) i wodorowego ogniwa paliwowego (H2GEAR) poprzez zbadanie możliwości przeprowadzenia prób w locie oraz wgląd w analizę wymagań operacyjnych i ekonomicznych. Współpraca ta ma przyczynić się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla w lotnictwie poprzez przyjęcie technologii o zerowej emisji tego gazu.

Linie easyJet mają wesprzeć kierowany przez GKN Aerospace brytyjski program współpracy H2GEAR, którego celem jest opracowanie układu napędowego na ciekły wodór dla samolotów subregionalnych, który po powiększeniu można byłoby zastosować także w większych samolotach / Ilustracja: GKN Aerospace/easyJet

H2GEAR to brytyjski program współpracy kierowany przez GKN Aerospace, którego celem jest opracowanie układu napędowego na ciekły wodór dla samolotów subregionalnych, który po powiększeniu można byłoby zastosować także w większych samolotach. Układ napędowy ma działać na zasadzie przekształcania ciekłego wodoru w energię elektryczną w systemie ogniw paliwowych. Wytworzona w ten sposób energia elektryczna ma skutecznie napędzać samolot, eliminując emisję dwutlenku węgla.

Program H2GEAR otrzymał dofinansowanie z funduszu Aerospace Technology Institute w wysokości 27 mln GBP, natomiast pozostałe środki zapewniają GKN Aerospace i jego partnerzy przemysłowi. H2JET to szwedzki dwuletni program współpracy kierowany przez GKN Aerospace, mający na celu stymulowanie rozwoju kluczowych podsystemów wykorzystywanych w napędzie wodorowym opartym na turbinach gazowych, który znalazłby zastosowanie w cywilnych samolotach średniego zasięgu.

W easyJet jesteśmy zaangażowani w dążenie do przyszłości bez emisji dwutlenku węgla. Wiemy, że technologia jest kluczowym czynnikiem umożliwiającym osiągnięcie naszych celów w zakresie dekarbonizacji, a napęd wodorowy jest faworytem z punktu widzenia linii operujących na trasach krótkodystansowych, takich jak easyJet. Partnerstwa międzybranżowe są kluczem do rozwoju tych obiecujących nowych technologii i nie możemy się doczekać współpracy z GKN Aerospace, aby wesprzeć doprowadzenie tej technologii do dojrzałości tak szybko, jak to możliwe – powiedział dyrektor ds. operacji lotniczych w easyJet David Morgan.

Wspieranie rozwoju samolotu o zerowej emisji dwutlenku węgla w celu dekarbonizacji lotnictwa jest jednym z ważniejszych celów easyJet, które w tym celu współpracują z partnerami z całej branży, takimi jak GKN Aerospace, a także Airbus, Rolls-Royce, Cranfield Aerospace Solutions i Wright Electric, aby przyspieszyć rozwój technologii zeroemisyjnych i infrastruktury wspierającej.

W GKN Aerospace zrównoważony rozwój jest podstawą naszej działalności. Samoloty napędzane wodorem oferują wyraźny kierunek rozwoju umożliwiający utrzymanie łączności ze światem, przy jednoczesnym skokowym oczyszczeniu nieba. Wielka Brytania przoduje w tej technologii. Z niecierpliwością czekamy na współpracę z easyJet i naszymi partnerami w celu opracowania i uprzemysłowienia przełomowej technologii latania samolotami o zerowej emisji dwutlenku węgla – powiedział wiceprezes ds. technologii w GKN Aerospace Max Brown.

Optymistyczne szacunki easyJet zakładają, że już w okresie od połowy do końca lat 2030. zacznie on wykonywać loty pasażerskie samolotami napędzanymi paliwem wodorowym, elektrycznymi ogniwami wodorowymi lub hybrydami łączącymi oba te rodzaje napędu.

W listopadzie ub. r. easyJet dołączyły do Race to Zero, czyli globalnej kampanii wspieranej przez ONZ, mającej na celu osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla netto najpóźniej do 2050. Ważną rolę w realizacji tego celu ma odegrać wdrożenie technologii lotów o zerowej emisji tego gazu.

W 2019 easyJet stały się pierwszą na świecie dużą linią lotniczą, obsługującą loty neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla w całej swojej siatce połączeń, kompensując emisję dwutlenku węgla z paliwa zużywanego podczas lotów za pomocą programów akredytowanych przez dwa najwyższe standardy weryfikacji – Gold Standard i Verified CarbonStandard.

Poza staraniami na rzecz redukcji emisji dwutlenku węgla, przewoźnik ten ograniczył również zużycie plastiku, eliminując ponad 36 mln plastikowych artykułów jednorazowego użytku, a także na ograniczeniu ilości odpadów w ramach szerszej działalności i łańcucha dostaw. Wprowadził również nowe mundury załogi wykonane z przetworzonych plastikowych butelek. Do wyprodukowania jednego uniformu wykorzystywane jest około 45 butelek, co według easyJet w ciągu 5 lat ma zapobiec przedostaniu się 2,7 mln plastikowych butelek na wysypiska śmieci lub do oceanów (A380 przetestuje napęd wodorowy, 2022-02-23, Współpraca easyJet i CAeS , 2022-01-11).

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2022 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.