Wczoraj, 12 lipca 2022, w Kokotowie odbyło się uroczyste, oficjalne otwarcie nowo wybudowanej bazy Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Po niemal dwóch latach dobiegła końca realizacja inwestycji dla załóg Śmigłowcowej Służby Ratownictwa Medycznego (HEMS), w ramach której powstała baza wraz ze strefą końcowego podejścia i startu śmigłowca (FATO) oraz droga dojazdowa.
Prace budowlane ruszyły pod koniec 2020. W ramach inwestycji wybudowano obiekt z pomieszczeniami socjalno-operacyjnymi dla załogi i hangarem o łącznej powierzchni prawie 750 m². Śmigłowiec jest hangarowany na specjalnej platformie elektrycznej, która pozwala szybko i bezpiecznie przemieszczać go bez konieczności używania ciągnika. W otoczeniu bazy wybudowano stację paliw, miejsce postoju śmigłowca, drogi dojazdowe i chodniki, a całość ogrodzono. W budynku znajdują się m.in. pomieszczenia operacyjne i socjalne oraz magazyny medyczne i techniczne. Ich rozlokowanie zaplanowano tak, by załoga mogła jak najszybciej odtworzyć gotowość do kolejnej misji.
Do funkcjonowania nowej siedziby potrzebna była też budowa i rozbudowa sąsiadującej infrastruktury drogowej, która objęła m.in. budowę nowego mostu na Serafie, który pozwala na przejazd cysterny z paliwem lotniczym.
Koszt budowy bazy, wraz z opracowaniem dokumentacji projektowej, wyniósł 9,5 mln zł. W celu minimalizacji kosztów część urządzeń z bazy LPR w Balicach została przeniesiona do nowej lokalizacji, w tym przesuwnica dla śmigłowca, którą uprzednio zmodernizowano. Zgodnie z początkowymi założeniami nowa baza miała być gotowa w półtorej roku, czyli w 2021, czego jednak nie udało się zrealizować.
– Zlokalizowanie bazy HEMS w Kokotowie spowodowało jeszcze lepsze pokrycie zasięgiem operacyjnym wschodnich rejonów województwa małopolskiego – powiedział zastępca dyrektora LPR Marcin Podgórski.
Konieczność przeniesienia bazy LPR z dotychczasowej lokalizacji na terenie Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków-Balice wynikała z rozbudowy tego lotniska. Po szczegółowej analizie ośmiu lokalizacji pod kątem bezpieczeństwa, wykonywania operacji lotniczych, skuteczności działania w systemie Państwowego Ratownictwa Medycznego oraz optymalizacji kosztów eksploatacji śmigłowca, za najbardziej korzystną uznano działkę zlokalizowaną w Kokotowie, w gminie Wieliczka. Dodatkowymi jej atutami były warunki otoczenia i powierzchnia (ok. 2 ha), pozwalające na rejestrację lotniska użytku wyłącznego dla śmigłowca. Inwestycję sfinansowano w ramach rządowego programu z budżetu państwa, z części Ministerstwa Obrony Narodowej.
Kokotów to już szósta lokalizacja lotnictwa sanitarnego w rejonie Krakowa. Pierwszą, od 1927, było lotnisko Rakowice-Czyżyny. Po II wojnie światowej, od grudnia 1949, lotnictwo sanitarne korzystało z lotniska w Pasterniku, a od połowy grudnia 1955 bazowało w Pobiedniku Wielkim. Jednak już w maju 1956 podjęto decyzję o przenosinach z Pobiednika Wielkiego z powrotem na lotnisko Rakowice-Czyżyny. W listopadzie 1964 baza lotnictwa sanitarnego została przeniesiona na lotnisko w Balicach, na którym od 22 marca 1972 Zespół Lotnictwa Sanitarnego, użytkował powojskowy hangar i dwa inne budynki. W styczniu 2014 na tym samym lotnisku, w pobliżu budowanej wówczas nowej wieży kontrolnej, oddana do użytku została – jak wówczas zakładano – docelowa baza (100 tys. h nalotu EC 135 LPR, 2022-04-22).