Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Kolejna afera Embraera

Lotnictwo cywilne, Strategia i polityka, 27 grudnia 2009

Według argentyńskich śledczych kontrakt na zakup 20 samolotów Embraer 190 dla Aerolineas Argentinas został zawyżony o 5 mln USD za sztukę. W Polsce zakupy Embraerów też odbywają się w atmosferze skandali.

Sędzia federalny Sergio Torres poinformował, że uzyskał nowe dowody w sprawie zawyżenia wartości podpisanego w listopadzie 2008 kontraktu na zakup 20 samolotów Embraer 190 za 700 mln USD. Według argentyńskich prawników wartość kontraktu została zawyżona o 68-122 mln USD - średnio ok. 5 mln USD za samolot - w stosunku do cen katalogowych. Rynkowa wartość Embraera 190 w wersji zamówionej przez Argentyńczyków wynosi bowiem 30 mln USD.

Kontrakt podpisali prezydenci Argentyny i Brazylii, Cristina Fernandez de Kirchner i Luiz Inácio Lula da Silva (Brazylijsko-argentyńskie umowy wojskowe). Transakcja jest więc broniona przez argentyńskie Ministerstwo Transportu. Minister Juan Pablo Schiavi twierdzi, że kontrakt został zawarty na korzystnych warunkach. Według niego, zakup miał na celu odzyskanie segmentu klientów korporacyjnych, stąd zawyżenie kosztów nabycia samolotów w stosunku do ceny bazowej. Transakcja ma też zacieśnić gospodarcze związki między Argentyną i Brazylią.

Embraery 190 mają eksploatować linie Austral, spółka zależna Aerolineas Argentinas. Pierwszy samolot ma zostać dostarczony w lipcu 2010. Do końca tego roku Embraer ma dostarczyć 9 zamówionych samolotów. Kolejnych 11 ma przylecieć do Argentyny w 2011. Transakcja jest w części finansowana przez brazylijski Narodowy Bank Rozwoju Gospodarczego i Społecznego (BNDES).

W Polsce zakupy samolotów Embraera już wiele razy były przedmiotem zainteresowania prokuratury i mediów. PLL LOT są od lat jednym z głównych klientów brazylijskiej wytwórni (Nowe Embraery dla PLL LOT), choć doświadczenia z pierwszymi zakupionymi samolotami - niewygodnymi dla pasażerów i nieekonomicznymi Embraerami 145 były nienajlepsze (co więcej, ominięto przy ich zakupie offset). Od lat trwają też próby wymuszenia zakupu (leasingu) niespełniających podstawowych wymagań samolotów Embraera do przewozu najważniejszych polskich polityków (VIP). Embraery 145 usiłował kupić bez przetargu Radosław Sikorski (Samoloty VIP: Do krwi ostatniej?), w czasie gdy kierował MON. Zostało to zablokowane przez jego następcę, Aleksandra Szczygłę. Obecny minister obrony narodowej, blisko związany z Sikorskim Bogdan Klich, próbuje doprowadzić do wylesingowania bez przetargu Embraerów 175LR (W MON znowu grudzień).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.