Ministerstwo obrony Holandii wysłało zapytania ofertowe (RFQ, request for quotation) do 3 producentów okrętów podwodnych, którzy biorą udział w postępowaniu na dostawę 4 konwencjonalnych OP dla Koninklijke Marine (holenderskiej marynarki wojennej).
Oferty mają zostać przedstawione holenderskiemu resortowi obrony latem 2023. Następnie Holendrzy będą potrzebowali kilku miesięcy na analizę szczegółowych ofert. W dalszej kolejności, na podstawie określonych wymagań i kryteriów, wybrana zostanie najlepsza oferta. Jednym z warunków uzyskania zamówienia jest udział holenderskich przedsiębiorstw w projektowaniu, budowie i obsłudze technicznej kluczowych systemów okrętowych.
Istotnym warunkiem jest również lokalnej bazy technologicznej i przemysłowej. W tym celu zwycięzca będzie musiał podpisać stosowne porozumienie z holenderskim ministerstwem spraw ekonomicznych i polityki ekonomicznej.
Jak podkreślają Holendrzy, program wyłonienia następcy eksploatowanych OP typu Walrus nabrał przyspieszenia w ciągu ostatnich 6 miesięcy. Jest to coraz bardziej naglące z powodu planów wycofania Walrusów i dotychczasowych opóźnień w programie. Aby utrzymać minimalny potencjał floty podwodnej Koninklijke Marine wycofa 2 z 4 OP, które posłużą jako źródło części zamiennych dla pozostałej pary okrętów. Mają one pozostać w służbie do wprowadzenia następcy.
Nawet jeśli stosunkowo szybko uda się podpisać umowę z dostawcą OP, pierwsza para jednostek uzyska gotowość operacyjną dopiero po 10 latach. Zanim to się stanie okręty będą musiały zostać zbudowane, przetestowane i wdrożone do służby. W programie następcy holenderskich OP rywalizuje Naval Group z konwencjonalną odmianą OP projektu Barracuda, Saab Kockums z okrętami projektu A26 i ThyssenKrupp Marine Systems z okrętami typu 212CD-E (Dwa holenderskie Walrusy do lamusa, 2022-04-04).